ANNONS

En gammal dumper är ett bra arbetsredskap på en gård

En gammal dumper är ett bra arbetsredskap på en gård. Det sparar de vanliga vagnarna samtidigt som den tar sig fram bra.
Med drivning på alla hjulen och ett flak med tjock stålbotten är en gammal dumper en bra extramaskin på ett lantbruk och som utan svårighet konkurrerar ut en betydligt nyare lantbrukstraktor med vagn när det gäller att köra sten och schaktmassor.
NilehnTeknik har provkört en 40 år gammal Volvo BM DR860, en riktigt klassisk dumper.
Det är en maskin i mycket bra skick där allt fungerar som det ska. Dörren på vänstersidan är liten och det känns nästan som att ta sig in genom ett fönster.
Väl på plats sitter man emellertid bra och sikten är perfekt åt alla håll.
Motorn går igång och den raka sexan mullrar skönt. När lufttrycket är tillräckligt släpps handbromsen med en spak i instrumentpanelen. Med en spak till höger om ratten lägger jag i framväxeln. Det finns ingen frikoppling i DR860 eftersom den har converter i transmissionen. Det är som att köra lastmaskin och man gasar med höger och bromsar med vänster fot.
Och gasa måste man göra, annars händer det inte mycket. Det ryker från avgasröret och vi rullar sakta men säkert iväg. Ljudet i hytten är högt och maskinen bör köras med hörselskydd. Vi mäter 90 dBA vid fullgas och 36 km/h. Dumpern rullar på bra trots sin ålder men man känner att det rinner en hel del diesel från tanken som man har bakom sig fram till motorn.
Flaket rymmer 10,5 kubikmeter med råge och vi har makadamm där bak. När jag ska backa till högen för att tippa infinner sig de första misstagen. Ovan vid en dumper vrider jag ideligen på fel håll på ratten, så som hade varit rätt med traktor och vagn. Men det tar bara några minuter så sitter det där och vi kommer rätt i högen och kan tippa av. Det är bra kapacitet i hydrauliken och flaket pekar nästan rakt upp.
Med en lång spak till höger om förarstolen tippar man och sänker flaket.
När vi drar spaken framåt igen händer ingenting. Flaket måste vara lite slitet i någon led men det finns hjälp. Genom att köra framåt och bromsa häftigt samtidigt som man håller tippspaken framåt gungar flaket till och plötsligt åker det ner.
När jag stannar och lägger i handbromsen hörs ett högljutt pysande. Om det ska vara så eller det är lite läckage i tryckluftssystemet på just denna dumper har jag ingen aning om. Men om så är fallet verkar det vara det enda felet på den här maskinen.
Volvo BM DR860 tillverkades i Braås och var efterföljaren till Grus-Kalle. Boggin på vagnsdelen kunde fås med större hjul än på NilehnTekniks testmaskin. Med 16.0-24 fick maskinen bättre bärighet.
Motorn är den samma som i traktorn, Volvo BM 800

Volvo DR860 årsmodell 1968.
Motor: Sexcylindrig Volvo på 5,1 liter och 74 kW (100 hk) effekt vid 2 400 rpm.
Transmission: Hydromekanisk ger 2 växlar fram och back.
Däck: 18.4-34 fram och 2 x 14.0-24 bak
Bränsletank: 200 liter
Lastkapacitet: 15 000 kg
Max hydraultryck: 120 bar
Vändradie: 6,4 m
Vikt: 11 400 kg
Serviceintervall: Motoroljebyte 125 timmar (17 liter), Transmissionsoljebyte 500 timmar (18 liter), Hydrauloljebyte 2 000 timmar (135 liter)

Vad kostar reservdelarna:
Oljefilter motor: 101
Luftfilter inre: 376
Luftfilter yttre: 617
Hydrauloljefilter: 599
Bakruta: 2 272
Hydraulpump: 12 436

Verkmästaren: Robust och enkel maskin.
Det anser Åke Nilsson, serviceansvarig på Lantmännen Maskin i Staffanstorp, om Volvo BM DR860.
– Det är enkla grejer, lite elektronik och väl tilltaget vad gäller konstruktioner i stål.
Han berättar att det största problemet är convertern och att man lämpligen kontrollerar den noga före köp.
– Ställ motorvarvet på cirka 700 rpm, lägg i 1:a fram. Då ska det kännas att växeln går i. Lägg sen i 2:an, den ska kännas lite mindre. Gör samma procedur med backen.
Convertern finns inte längre som reservdel till DR860 och det går inte att montera en nyare variant med ”lock up” eftersom den inte får plats.
Andra saker man ska undersöka, enligt Åke Nilsson, är midjelederna, tippkolvarna och styrkolvarna.
– Vid kassens högra infästning ska det finnas en givare som slår ifrån tippspaken innan kedjan gör det.
Andra små detaljer som bör kontrolleras är motorns vevhusventilation.
– Det ryker ju alltid lite men det ska inte vara för mycket.
Åke Nilsson tipsar vidare om att ta sig tid att släppa ner bukplåtarna och kontrollera oljeläckage från converter och motor.
– Bromsarna kan ha kärvat och då behöver de rengöras och smörjas, men det brukar inte vara något stort problem för de går knappt att slita upp.

Riktig dumper är guld värd.
Jan Anders Håkansson, är lantbrukare i Kyrkhult i Blekinge.
Han står i begrepp att bygga en maskinhall och en verkstad och kommer att få stora mängder schaktmassor som ska forslas bort. Alternativet var en dumpervagn till en traktor men så kom han över en Vovlo BM DR860 för ett vettigt pris.
– Nu slipper jag binda upp en traktor.
Han har bytt lite delar på den för att få den i acceptabelt skick. Några nya komponenter i drivlinan men i övrigt enkla saker.
– Det mesta går att reparera med AGA och pinnsvets.
En fördel med DR860, enligt Jan Anders Håkansson, är att det är lite elektronik i maskinen och därmed nästan inget som kan krångla.
– Motortekniken är gammal och den tar en hel del diesel, men å andra sidan är det bara att köra på. Maskinen bara går och går.
Eftersom det fortfarande skrotas DR860 dumprar räknar Jan Anders Håkansson med att det ska gå att få tag på reservdelar när det behövs.
Det man inte kan reparera själv klarar vilken mekanisk verkstad som helst. Det behövs ingen specialutbildad personal för att fixa något på en Volvo BM DR860.
– Har dumpern rullat i 40 år borde den kunna rulla i 20 år till och då är jag mycket nöjd.

Volvo BM DR860 är en robust maskin som är bekväm att köra för sin ålder.

Tippvinkeln är 70° och de två kolvarna är teleskopiska i fem steg.

Det är mekaniska spakar för kopplingsfri fram/back och två växlar till höger om ratten.

Batteriet sitter vid sidan av den sexcylindriga Volvomotorn.

NilehnTeknik testar 40 år gammal dumper.

Relaterade artiklar