En lättkörd maskin
Med en prislapp i närheten av en bättre begagnad västmaskin är en minigrävare från Kina ett intressant alternativ.
Troligtvis är det en kombination av tillkomsten av billiga alternativ samt att allt fler entreprenörer ser klara fördelar med att ha en egen minigrävare i maskinparken som fått försäljningen att fullkompligt explodera. I fjol såldes det 435 minigrävare i Sverige, en ökning med 31 procent jämfört med 2005.
Mot denna bakgrund var det mycket intressant att provköra en minigrävare tillverkad i Kina och som därmed har en ytterst intressant prislapp.
Abelco XC20 väger, som man kan misstänka av modellbeteckningen, två ton. Det är en lättkörd maskin som inte kräver speciellt mycket förarinstruktion.
De enda instrumenten är digital visning av bränslemängd och antalet driftstimmar, till det finns fem varningslampor för lågt ojetryck, hög vattentemp etc.
Alla spakar och reglage följer normal standard och är bekvämt placerade. Underarmsstöden är bekväma men saknar justeringsmöjligheter. Mig passar de bra, men det är rimligt att en och annan förare skulle önska en annan höjd.
Att hoppa in i en minigrävare är alltid enkelt, den är låg och har en bra dörr på vänster sida, det kvittar vilket fabrikat man testar. På XC20 kan man köra med dörren fasthakad i öppet läge. När man vill stänga den måste man böja sig ända bak till låset, det finns alltså ingen spak till vänster i hytten för att låsa upp vilket är synd.
I övrigt är förarplatsen bra. Stolen kan regleras fram och bak och ryggstödet kan vinklas. Sikten är bra och om man vill kan man snabbt och enkelt öppna övre delen av framrutan.
Ljudnivån i hytten är ganska hög. Instrumentet pendlar mellan 91 och 93 dBA vid arbete i fullgas. Det är hörselskydd som gäller.
Genom att sänka ner schaktbladet bakom sig och skopan framför sig och därefter hålla en knapp i höger instrumentpanel nere samtidigt som man för spaken för schaktbladet framåt eller bakåt ökas respektive minskas bandbredden.
Det är bra. Med smal bandbredd är XC20 mycket smidig och kommer fram där det bara är drygt en meter brett. Med bred bandbredd är maskinen stabil.
Den testade XC20 har vad Abelco kallar för en powertilt mellan sticka och skopa. Det är en utrustning som gör att man kan vinkla skopan 90° åt höger respektive vänster. Den är helt perfekt när man gräver med lite finlir och det är som exempel enkelt att puffa en sten exakt vart man vill ha den utan att jorden följer med. Trots att powertilten bygger cirka 35 centimeter är XC20 stabil att arbeta med även långt ut. Givetvis sänker vi ner schaktbladet, som ju mest är ett stöd. Tvåtonsmaskiner är ju inte mycket att schakta med.
Genom att föra en spak till höger om stolen åt höger resp vänster skiftar man mellan att vrida hela hytten eller bara bommen i vänster joystick. Bommen kan vinkas 55° åt vänster och 45° åt höger.
Den testade maskinen har bara en larvhastighet och tar sig fram i maximalt 2,5 km/h vid fullt gaspådrag. Enligt uppgift från Abelco kommer XC20 framöver att ha elektrisk hög/låg och kommer att gå i 5,5 km/h vid högfartslarvning.
Hydrauloljan fylls på inne i hytten fram till höger. Nivån ser man i en siktslang.
I sitt enklaste utförande kostar Abelco XC20 endast 191 900 kronor. Då slutar grävaggregatet med ett mekaniskt fäste och det finns varken powertilt eller skopa. Den maskin Boggi testade hade tre skopor, hydrauliskt snabbfäste och powertilt och kostar därmed 239 900 kronor
Maskinen har bara funnits på marknaden sedan i mars i år. Modellen under heter XC18 och har sålts i över 40 exemplar sedan 2004. Den är lika som XC20 fast 200 kilo lättare och med fast underrede.
Abelco XC20.
Motor: Trecylindrig Perkins på 1,1 liter och 14,7 kW (20 hk) effekt vid 2 200 rpm.
Transmission: Hydrostat
Gummilarver: 230 mm bredd
Bränsletank: 20 liter
Max grävkraft brytkolv: 10,5 kN
Max räckvidd: 3 750 mm
Max grävdjup: 2 070 mm
Max hydraulflöde: 2 x 17,2 + 6,7 l/min
Max hydraultryck: 160 bar
Antal dubbelverkande uttag fram: 1
Vikt: 2 000 kg
Serviceintervall: Motoroljebyte 200 timmar (4,9 liter), Transmissionsoljebyte 800 timmar (2 x 0,4 liter), Hydrauloljebyte 800 timmar (37 liter)
Pris: 191 900 kronor
Vad kostar utrustningen.
Luftkonditionering: Nej
Luftfjädrad förarstol: Nej
Säkerhetsbälte: Std
Bomdämpning: Nej
Hammarhydraulik: Std
Tre skopor: 23 000
Powertilt: 18 000
Rototilt: 50 000
Hydrauliskt snabbfäste: 7 000