ANNONS

En modernare och mer effektiv miljöprövning

I maj är 2024 överlämnade regeringen sin proposition “Steg på vägen mot en mer effektiv miljöprövning”. Vid årsskiftet trädde de nya reglerna i kraft och innehåller ändringar som syftar till en modernare och mer effektiv miljöprövning. Förslagen förenklar även regelverket för miljöprövning genom större enhetlighet och tydligare kravnivåer.

Ändringarna innebär bland annat följande:
Ändringstillstånd ska kunna användas i större utsträckning än i dag.
Giltighetstiden för tillstånd ska kunna förlängas upp till tre år, vilket kan ge tillståndshavaren mer tid att avsluta verksamheten eller ansöka om ett nytt tillstånd.
Länsstyrelsens uppgifter under avgränsningssamrådet utvecklas, till exempel genom att det införs ett krav på att länsstyrelsen skriftligen ska redovisa sin bedömning av vad miljökonsekvensbeskrivningen ska innehålla för att ligga till grund för den fortsatta miljöbedöm­ningen.
Antalet partsmyndigheter minskas genom att Kammarkollegiet inte längre ska vara partsmyndighet. De frågor som Kammarkollegiet driver bevakas även av Havs- och vattenmyndigheten samt Naturvårdsverket.
Fler muntliga förberedelser ska hållas och användningen av tidsplaner för målens handläggning ska öka.
Fler mål ska få avgöras utan huvudförhandling och utrymmet för digital handläggning ökar.
De nya reglerna gäller från och med den 1 januari 2025.

Miljöprövningen ska bli mer förutsebar och mer effektiv
Vid årsskiftet trädde även ändringar i kraft i ett flertal förordningar.
Det innebär bland annat följande:
Gränsen mellan tillstånds- och anmälningsplikt för ändringar av verksamheter tydliggörs.
Krav på bedömning av om vissa verksamheter eller åtgärder kan antas medföra en betydande miljöpåverkan, bland annat genom att bedömningen ska göras för fler verksamheter som behandlar avfall och ändring av vilka som alltid ska antas medföra en betydande miljöpåverkan. Färre verksamheter ska alltid anses medföra betydande miljöpåverkan, till exempel ska inte längre några fiskodlingar alltid anses medföra betydande miljöpåverkan.
Tillståndsplikten för täkter över 25 hektar ska inte bara gälla berg utan även naturgrus eller andra jordarter.
Det förtydligas att miljöprövningsdelegationen och inte länsstyrelsen ska pröva ett ärende när ärendet läggs ihop med ett ärende som ska prövas av miljöprövningsdelegationen.

Relaterade artiklar