En stor bil med enormt utrymmet både i baksätet och i bagaget
Skoda Superb Combi lanserades i de svenska bilhallarna i månadsskiftet januari, februari. En stor bil med enormt utrymmet både i baksätet och i bagaget men som kräver utrymme när man kör.
Skoda Superb finns både som sedan och kombi och testbilen som Land Lantbruk provkör var just det, en combi. Vid första rundvandringen runt bilen ser man att bilen verkligen är en kombi med stora utrymmen både i baksätet men även i bagaget. Bagaget är till exempel nästan 60 liter större än konkurrenten Volvo
V 70s vilket säger en hel del. I baksätet sitter man med stora benutrymmen trots att framsätet är ställt långt bak då man är en ganska lång förare. Man har även sätesvärme i baksätet vilket gör det ännu bekvämare för passagerarna där bak. Som förare sitter man också luftigt. Förarplatsen är bra utformad med närhet och god översikt över de olika reglagen. Bilen hade elektriskt inställbara stolar på båda sidorna fram vilket oftast bara brukar finnas hos föraren. I mittkonsolen manövreras lätt olika funktioner som navigator och radio till exempel. Farthållaren aktiveras som vanlig på Skodan ute i blinkers spaken och färddaton ändrar man från multiratten där man också kan ändra inställningar för radion samt svara i telefonen om man har den inkopplad via bluetooth systemet.
Motorn i bilen var det stora dieselalternativet på 170 hästkrafter men det finns även ett mindre dieselmotor på 140 hästkrafter. Den var väldigt pigg och man kände riktigt när turbon sparkade in. Acceleration på noll till hundra på nio sekunder säger en del för en bil i denna storlek. Växellådan var en sexväxlad manuell låda men det finns även en DSG automatväxellåda att välja på. Den manuella lådan fungera bra och med en stor motor med ett stort vridmoment så kan man hoppa över någon av de högre växlarna så man slipper växla hela tiden. Denna Superb Combi hade även konstant fyrhjulsdrift med Haldex generation fyra kopplingen som alltid ser till att bilen alltid har grepp. Det som kan sätta stop för eventuell terrängkörning är den låga frigångshöjden på 139 millimeter vilket man bör tänka på innan man ger sig ut och kör där det är ojämnt. Fyrhjulsdriften är även till hjälp vid körning på asfalt då bilen upplevs stabilare vid kurvtagning framförallt i lite högre hastigheter. Bilen är lång och har en lång hjulbas vilket ger en större vändradie och bilen upplevs lite osmidig när man är inne på en trång parkering och ska försöka parkera.
Som sagt så är lastutrymmet stort och rymligt och har en lastvolym på hela 633 liter och om man fäller baksätena så får man plats med 1 865 liter. Maxlasten är 563 kilo vilket även det är mycket. På testbilen så fanns elektrisk baklucka som tillval vilket innebär att man kan öppna bakluckan med en knapp så går den upp automatiskt. Man stänger den genom att trycka på en knapp på bakluckan. Skoda Superb Combi finns i två olika utrustningsnivåer som heter Ambition och Elegance. Priset på den minsta dieselmotorn med utrustningsnivå Ambition är 241 000 kronor inklusive moms. Vill man ha automatlåda så kostar det 9 000 kronor extra.
Skoda Superb Combi TDI 4×4
Motor: Två liters tvärställd turbodiesel motor med självjusterande blad på turbon
Max effekt: 125 kW (170 hk) vid 4 200 rpm
Max vridmoment: 350 Nm vid 1 750-2 500 rpm
Transmission: Sexväxlad manuell växellåda
Toppfart: 217 km/h
Acceleration: 0–100 km/h på 9 sekunder
Förbrukning: 0,65 liter per mil (enl. Skoda) på blandad körning
Bränsletank: 60 liter
Yttre vändradie: 5,75 meter
Markfrigång: 139 millimeter
Mått: längd 483,8 cm, bredd 181,7 cm, höjd 151 cm, hjulbas 276,1 cm
Vikt: tjänstevikt 1 669 kilo, totalvikt 2 232 kilo
Släpvagnsvikt med B-körkort: 1 268 kilo
Pris på testbilen: 330 200 kronor inklusive moms
Plus:
Kurvljusen
Uppladdningsbar ficklampa i bagaget
Kylt handskfack
Minus:
Ganska höga trösklar
Farthållare aktivering i blinkers spak
Går inte att kombinera autolåda och fyrhjulsdrift förutom i största bensinalt.