En trevlig transmission
New Holland TM155 med Range Command och stel framaxel är ett lyckat alternativ för den som inte tvunget vill ha det vassaste vad gäller transmission och komfort.
Range Command heter en av TM-seriens växellådor där man enkelt stegar genom 18 växlar som om det vore en fullpowershift, men där transmissionen egentligen består av en grupplåda och en powershiftdel.
Det här är en transmission som New Holland haft ganska länge nu och tekniken med sex powershiftsteg dyker nu även upp hos konkurrenterna.
I en spak, som ser ut precis som i TM-traktorer med fullpowershift, växlar man med hjälp av knappar, dels mellan de sex powershiftstegen och dels mellan de tre elhydrauliskt manövrerade grupperna. Vilken växel som ligger i visas i en display framför körspaken i högerpanelen. Grupperna benäms A–C och powershiftstegen 1–6.
I dragkraftstestet får vi ut störst effekt över hjulen i växel B6 vilken ger en ingångshastighet av 15 km/h vid fullgas, 2 300 rpm.
Här mäter vi som mest 71 kW (97 hk) vilket är 62 procent av motorns maxeffekt. Traktorn väger 6 390 kg inklusive full frontviktsbrygga men kan som mest belastas så den väger 10 ton. Det innebär att det finns möjlighet till betydligt bättre siffror vad gäller dragkraft och effekt över hjulen på New Holland TM155.
I standardutförande har New Holland TM155 10 vikter men kan som mest ha 22 stycken vikter á 45 kg. De sista tolv kostar 13 440 kronor totalt.
På kraftuttaget ger traktorn 96 kW (131 hk) vilket är 84 procent av motorns effekt vid nominellt varvtal, 2 200 rpm. Kraftuttaget ger 1 000 rpm vid 2 120 rpm på motorn och stämmer därmed bra överens med idealvarvtalet på motorn för största möjliga effekt.
Kraftuttaget har tre varvtal, 540, 540 ekonomi och 1 000 vilka väljs med en gul spak längst bak i högerpanelen. Tillslaget är utformat som en gul nödströmsbrytare. Kraftuttaget startas genom att man drar upp knappen och stannas genom att man trycker ner den.
Traktorn har reglagen placerade på ett bra sätt med undantag av en sak som gäller de fyra spakarna till yttre hydraulik. Placeringen är bra, men de sitter för tätt. När man använder spak ett eller spak tre skaver man knogarna mot spak två respektive fyra.
Sikten är bra från hytten och det går även att använda höger dörr.
Lyftdragkroken har ett bra och rejält handtag för spärren, men länksystemet som skjuter kroken bakåt när den sänks är mest en nödlösning. Det är svårt att se kroken när man ska koppla. Ett hydrauliskt utskjut hade varit bättre.
Trepunkten är kraftfull med stor lyftkapacitet. Alla inställningar av trepunkten sker i en panel ute till höger. Framför denna finns knappar för differentialspärr och fyrhjulsdrift. Båda har automatläge vilket i korta ordalag innebära att fyrhjulsdrift och differentialspärrarna i fram- och bakaxel kopplas in och ur beroende på hastighet och styrvinkel. På så sätt slipper föraren koppla in och ur dessa funktioner oavsett om redskapet är bogserat eller buret. Differentialspärrarna kopplas även ur då trepunkten lyfts när automatiken är till.
Hytten på New Holland TM155 är bekväm och hyttfjädring är standard. Ljudnivån är behaglig, 72 dBA vid transport på landsväg och 42 km/h på mätaren. Transmissionen tillåter inte någon varvtalsreducering vid toppfart i högsta växeln utan det är 2 200 rpm som gäller.
Servicemässigt har New Holland TM155 flera fördelar. Hela huven lyfts rakt upp i ett stycke och det är lätt att komma åt luftfilter och kylare. Batteriet, som är på 130 Ah, sitter under ett lock vid höger insteg. Det är lätt att lyfta av locket och sen kommer man åt hela batteriet.
Testtraktorn har vanlig stel framaxel och förutom alternativet med fjädrad framaxel finns New Holland TM155 även med så kallad super steer, framaxel med extra liten vändradie.
New Holland TM155
Motor: Sexcylindrig New Holland på 7,5 liter och 114 kW (155 hk) maxeffekt och max vridmoment 680 Nm vid 1 400 rpm.
Transmission: Sex powershiftsteg och tre elhydrauliskt manövrerade gruppväxlar samt kopplingsfri fram/back ger totalt 18 växlar fram och 6 back.
Däck: 540/65R28 fram och 650/65R38 bak.
Vändradie: 6,3 meter.
Bränsletank: 285 liter
Lyftkapacitet: 8 647 kp
Max hydraulflöde: 106 l/min
Max hydraultryck: 200 bar
Yttre hydraulik: 4 dubbelverkande uttag
Vikt: 5 400 kg (utan vikter) varav 41 procent på framaxeln
Serviceintervall: Motoroljebyte 300 timmar (19 liter), Transmissionsoljebyte 1 200 timmar (90 liter)
Kraftuttag: 540, 540 E och 1 000 rpm.
Pris: 655 700 kronor
Pris per hk: 4 230 kronor
Vad kostar utrustningen.
Luftkonditionering: std
Frontvikter, 10 x 45 kg: std
Passagerarsäte: std
Frontlyft och pto: 46 200
Två dubbelverkande uttag: 16 000
Säkerhetsbälte förare: std
Säkerhetsbälte passagerare: 504
Vändbar förarplats: nej
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok: nej
Framaxelfjädring: 27 500
Hyttfjädring: std
Krypväxel: 8 650