Energisnål vagn från Sverige
Studie visar att MetaQ förbrukar 20-28 % mindre bränsle än konventionella vagnar Investeringsskillnaden tjänas in på ungefär 25 veckor enligt JTI.
En ny studie utförd av JTI (Institutet för Jordbruks- och Miljöteknik) visar att det är ekonomiskt fördelaktigt att använda MetaQ 75 vid transporter i jämförelse med vagnstyper av lägre teknisk nivå. Det enda undantaget är vid transporter av mycket låga vikter på korta sträckor. Används vagnen i heltidsarbete är investeringsskillnaden jämfört med 2 dubbelkopplade low-tech vagnar intjänad på ungefär 25 veckor enligt JTI. Detta beror på att MetaQ drar ungefär 20-28 % mindre bränsle per transporterat ton och att lastförmågan är väsentligen högre, vilket minskar antalet resor.
JTI har genomfört studien på uppdrag av energimyndigheten där en MetaQ vagn (definierad som high-tech vagn) har jämförts med två dubbelkopplade konventionella vagnar (definierade som low-tech vagnar). Tester har genomförts på exakt samma sträcka i ungefär 20 timmars körning i 50 minuters sekvenser både lastat och olastat i 50/50 terräng och asfalt. De vagnar som deltar i studien är ungefärligen representativa för de verkliga skillnader som råder på marknaden idag.
MetaQ:s bränsleeffektiva konstruktion möjliggörs bland annat av en unik flexibel flakkonstruktion i höghållfast Hardox 450 stål från SSAB med låg egenvikt. De hydrauliskt fjädrade högkvalitetsaxlarna från BPW är separatupphängda vilket möjliggör en ökad lastkapacitet, bättre viktfördelning och större hjul, i detta fall 710/26.5 från Trelleborg, dessutom ger detta en bättre framkomlighet i terräng. JTI kan inte i studien avgöra vilken av MetaQ:s komponenter som ger den låga bränsleförbrukningen, bara att summan av komponenterna leder till det observerade resultatet.
Vi tycker att studiens resultat är mycket bra, säger Anders Ivarsson VD på Metsjö.
Resultaten bekräftar den bild vi och många kunder har av att Metsjövagnar rullar mycket lätt och fint. Då våra flakväxlare MetaFlex bygger på samma axelkonstruktioner som MetaQ men har lägre egenvikt i förhållande till konkurrenter tror vi att besparingen kan vara ännu större i flakväxlarsegmentet. MetaQ systemets möjlighet att ta alla olika typer av MetaQ-flak möjliggör också att kunden på ett rationellt och enkelt sätt kan tjäna igen investeringskostnaden fort. Den beräknade livstiden för MetaQ 75 är ungefär 20-30 år vilket vi anser gör Metsjövagnar till en mycket bra investering. Slutligen gläder det oss att vi tydligt kan visa att det finns vinster i att satsa på kvalitet och utveckling.
Studien kan läsas på JTI:s hemsida http://www.jti.se/uploads/jti/Rapport_Energibesparande_teknik_lantbrukets_transportlogistik.pdf