Enkel användning av avancerad traktor
John Deere 6930 var en storsäljare på sin tid och följdes upp av 6150R. Förra sommaren presenterade de gröngula amerikanarna 6155R för pressen och nu har den landat i Sverige. Enligt vår uppfattning är det en traktor som kommer att passa flera olika typer av gårdar och användare, tack vare sin gedigna utrustningslista.
När vi hämtar traktorn i början av vår provkörning och får det första intrycket, blir det den ljusa hytten och det nya armstödet till höger som läggs på minnet. Hytten upplevs bred, vilket delvis beror på att den saknar B-stolpar. Nackdelen med detta är att dörrarna blir sladdrigare, men vår uppfattning är att de trots sin storlek manövreras lätt. John Deere har med denna skapelse faktiskt en av marknadens trevligaste hytter. Vi provkör en steglös variant av traktorn med den nya generationen commandarm och dess integrerade pekskärm på 10 tum. Det nya armstödet innefattar den klassiska körspaken med scrollhjul för hastighetsjustering, hydraulvippor och inställning för trepunkt. Vad som tillkommit är knappar för fyra olika vändtegssekvenser, klimatanläggningsknappar, programmerbar joystick, samt radio- och mobilknappar. I kombination med den fjärde generationens commandcenter – traktorns dator – är det sällan man behöver leta efter reglage någon annanstans. För många känns datorns intrång i traktorerna som att det bara blir mer och mer komplicerat, men John Deere har lyckats med konststycket att göra det enkelt. Precis som i föregående serie kan man både använda pekteknik och navigering med knappar. Vid vår provkörning med en kultivator med hydraulisk stenutlösning vill vi justera dess tryck och för att finlira vill vi minska flödet från traktorn. Detta görs naturligtvis i datorn och då finns det två alternativ för att nå den menyn – via knappen med symbolen av en hydraulkolv eller genom att peka på skärmen där hydraulik visas. Därmed behöver man inte gå genom en massa krångliga menyer för att göra grundläggande inställningar för själva traktorkörningen. Givetvis kan man som inbiten förare gå djupare in i datorn för att göra fler inställningar, exempelvis den automatiska kopplingens känslighet eller hur fjädringen ska arbeta. Precis som tidigare är det föraren själv som väljer vilken layout – vad och hur stort något ska visas – och genom att kunna ha flera sidor kan man svepa med fingret mellan dem. Skärmen, som även har ett sjutums syskon, stödjer ISOBUS och kan tillåtas att automatiskt växla till nattläge med dämpat ljus. Den större skärmen är även certifierad av AEF för sektionskontroll. Trots ISOBUS kommer det ta tid innan alla externa monitorer är utfasade, vilket gör att elkontakter är en viktig del i varje traktor. Här finns alla kontakter snyggt samlade vid höger C-stolpe, samt ett trepoligt uttag vid vänster C-stolpe.
Att ha ett väl tilltaget armstöd med alla reglage samlade och till det en stor pekskärm är inte John Deere ensamma om. Vad som de däremot lyckats med är att man kan vrida stolen till höger ändläge utan att vare sig slå skärmen i den högra sidorutan eller studsa ner med armstödet i hjulhuset. Detta med inställningar som passar en normalväxt förare på 181 cm.
De större John Deere-traktorerna har inga instrument i rattkonsolen, men på 6R finns fortfarande en instrumentpanel och några reglage bakom ratten. Det är inget fel med det, men vad utvecklingsavdelningen i tyska Mannheim borde titta på hos de större syskonen är fotpedalen för att ställa in ratten. Högerhanden hör hemma ute på reglagen till höger och inte vid knäna under ratten, framförallt på en traktor i denna storlek där hopp in och ur hytten brukar vara frekventa. Intressant vid transportarbete är att blinkerspaken automatiskt känner av hur länge den ska blinka, om man likt en bil, bara slår till spaken utan att den fastnar i blinkläge. Vid körning med enbart traktor blinkar det då i 50 meter, med en tillkopplad vagn i 70 meter och med två vagnar hela 90 meter.
På igenkännligt John Deere-vis styrs hastigheten antingen via fotpedalen eller genom körspaken i sitt tvådelade spår, där två olika maxhastigheter kan ställas in. När körriktningsväljaren till vänster om ratten tas ur sitt parkeringsläge och läggs i någon riktning börjar traktorn röra sig sakta och för att stanna är det bromsen som gäller, precis som i en automatväxlad bil. Körningen är därför mycket enkel även för mindre erfarna förare. Något som utmärker traktorn är avsaknaden av störande pipljud när man lämnar hytten. Traktorn står stilla utan parkeringsbroms när körriktningsväljaren är placerad mellan fram- och backläge och man behöver inte trampa på varken koppling eller broms för att sedan välja färdriktning.
Vi provkör traktorn både i jordbearbetning till 20 centimeters djup och vid konstgödselspridning. Den upplevs smidig och stark, vilket gör den till en allroundmaskin med sina 125 kW (171 hk), ej inkluderat boost.
Motorn är en sexcylindrig John Deere på 6,8 liter och nytt för serien är att det numera krävs tillsats av adblue för att uppfylla avgaskrav steg IV. Vid transport och kraftuttagsarbete tillåts extra effekt – hela 149 kW (202 hk). Dieselpartikelfiltret ska hålla traktorns livslängd och serviceintervallet på motorn är utökat till 750 timmar. För den som inte är så förtjust i dagliga kontroller, kan numera nivåer för motorolja och kylarvätska kontrolleras i kördatorn. Motorns luftfilter kräver dock att man klättrar upp på frontviktbryggan för att komma till, men hyttfiltret innanför vänster lyftarmskolv nås förvånansvärt enkelt.
Bak på traktorn är det rent och snyggt. Det går att få upp till sex dubbelverkande hydrauluttag, beroende på eventuell frontlyft och LS. Uttagen har både färg- och nummerkodning, samt kan kopplas under tryck.
Har man en gång kört en traktor med fjädring på framaxel eller hytt, är det svårt att uppskatta körning utan. 6R kan köpas med TLS Plus framaxelfjädring, vilken i datorn kan justeras manuellt eller vara i autoläge. Enligt John Deere ska fjädringen behandla parametrar som hastighet, redskapsvikt och dragegenskaper, vilket gör att traktorn själv kan anpassa sig för att få maximal dragkraft på framaxeln. Enligt John Deere är dragkraften 10 procent högre än för traktorer utan fjädring. Hyttfjädringen i sin tur är hydraulisk och kan även den justeras automatiskt. Kombinationen av hyttfjädring och 6R-seriens helram gör att ljudnivån i hytten är tyst. Motorn sitter infäst med gummibussningar, samtidigt som det är ramen och inte växellådan som får ta belastningen av tunga lyft. Det är även en fördel vid lastningsarbeten, då frontlastarfästena monteras på ramen.
John Deere 6155R
Motor: | John Deere på 6,8 liter och 149 kW (202 hk) maxeffekt och max vridmoment 724 Nm vid 1 600 rpm | ||
Transmission: | Steglös | ||
Däck: | 540/65R28 fram och 650/65R38 bak | ||
Diesel / adblue | 312 / 16 liter | ||
Lyftkapacitet: | 8 080 kg | ||
Max hydraulflöde: | 114 l/min | ||
Max hydraultryck: | 205 bar | ||
Yttre hydraulik: | 5 dubbelverkande uttag | ||
Vikt: | 7 100 kg (utan vikter) varav xx procent på framaxeln | ||
Vändradie: | 5,65 m | ||
Serviceintervall: | Motoroljebyte 750 timmar (23,5 liter), Transmissionsoljebyte 1 500 timmar (75 liter) | ||
Kraftuttag: | 540, 540E och 1 000 rpm | ||
Pris: | 1 430 982 kronor | ||
Pris per hk: | 7 338 kronor |
Utrustning:
Luftkonditionering: | Std | ||
Frontvikter, 900 kg: | 21 942 | ||
Passagerarsäte: | Std | ||
Frontlyft och pto: | 72 936 | ||
Hydraulisk släpvagnsbroms: | 6 561 | ||
Femte dubbelverkande uttag: | 10 332 | ||
Luftfjädrad förarstol: | Std | ||
Vändbar förarplats: | Nej | ||
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok: | Std | ||
Framaxelfjädring: | Std | ||
Hyttfjädring: | 21 951 | ||
10” skärm: | 15 750 | ||
Startspärr: | 2 286 |
Tre plus:
– Lättförståelig monitor
– Enkel att köra
– 750h serviceintervall
Tre minus:
– Rattinställning med handen
– Luftfilterplacering
– Stor, hög motorhuv