Enkel bil med stort lastutrymme
Nya Citroën Berlingo Transport är en enkel bil med stort lastutrymme, tre sittplatser fram och helt ny stil.
Under året släppte Citroën en ny version av sin Berlingo Transport. Den har en ny design utvändigt med följsamma linjer och mjukt avrundad front. Invändigt så hittar man en instrumentering som är ergonomiskt utformad med närhet till det mesta. Det finns flera olika fack och förvaringsutrymmen dock saknas en bra mugghållare centralt i kupén. I passagerarsätet bak finns plats för två, dock ej två fullvuxna män. Platsen är nog mer avsedd för barn. Bilen har en vettig ljudnivå på cirka 72 decibel enligt Lantbruks mätningar. Mycket tyst för en skåpbil. Ljudnivån stiger dock med några decibel om man fäller ner passagerarsätet för att transportera längre föremål.
Det första man märker när man kör iväg med bilen är att bilen automatiskt låser dörrarna när man kommer över tio kilometer i timmen. Detta kan vara bra på personbilar men frågan är om det behövs på arbetsbilar. När man kört färdigt och stannar måste man låsa upp skåpet med nyckel eller med en knapp på instrumentpanelen för att komma in. Detta är ett irritationsmoment.
Motorn är inte stor men kämpar på bra ändå med sina nittiotvå dieselhästar. Lite mer kraft vid omkörningar hade varit bra men det fungerar om man växlar lite mer istället. Lantbruk testade dock aldrig bilen helt fullastad, vilket givetvis hade pressat motorn ytterligare.
Vägegenskaperna är skapliga, spårvidden gör bilen stabil även när man får sidovind. Den upplevs lite stötig när man kör där det är ojämnt, framförallt när den är olastad. Lastar man bilen lite blir den betydligt mjukare i fjädringen. Vid sidan av vägen får bilen problem. Det är det samma som på många andra skåpbilar och anledningen är tvåhjulsdrift och låg markfrigång. Men så länge det är slätt och torrt tar den sig fram. Just denna bil var utrustad med backsensor vilket kan vara till stor fördel för den som inte är så trygg att backa efter speglarna som för övrigt är stora och rejäla.
Lastutrymmet är på 3,3 kubikmeter och man får lasta strax över sju hundra kilogram. Utformningen av lastutrymmet är ganska genomtänk då man får in en europall på bredd och två europallar i djup. Det är praktiskt om man ska transportera gods på pall vilka då kan lastas med truck. Om man ska transportera längre föremål kan man fälla passagerarsätena och därmed få ett förlängt lastutrymme. Då går det att lasta föremål på tre meter i bilen. Ska man transportera föremål över tre meter öppnar man en eller båda bakdörrarna. Lastning genom sidodörren upplevs ganska trångt då bredden i hålet endast är cirka 45 centimeter. Det finns sex svängbara lastöglor i golvet till säkringen av lasten och tolv volts eluttag för den som använder det.
I lastutrymmet finns även en laddningsbar löstagbar ficklampa som sitter infälld i väggen bak till höger. En smart finess när man ska leta efter sina verktyg i mörkret.
Citroën Berlingo Transport HDI SX-Plus
Motor: Fyrcylindrig dieselmotor på 1,6 liter.
Max effekt: 66 kW ( 92 hk) vid 4 000 rpm
Max vridmoment: 215 Nm vid 1 750 rpm
Transmission: Manuell femväxlad växellåda
Toppfart: 160 km/h
Acceleration: 0–100 km/h på 13,9 sekunder
Förbrukning: 0,7 liter per mil (enl. Citroën )
Bränsletank: 60 liter
Yttre vändradie: 5,75 meter
Markfrigång: 145 millimeter
Mått: längd 438 cm, bredd 181 cm, höjd 186,2 cm, hjulbas 272,8 cm
Vikt: tjänstevikt: 1502 kilo, totalvikt: 2205 kilo
Pris: 124 400 kronor exklusive moms
Plus:
Priset
Gott om plats i motorrummet
Bra sikt
Minus:
Lite justeringar på förarstolen i längdled
Får bara dra 900 kilo i bromsad släpvagnsvikt
Avancerad farthållare