ANNONS

Enkel laståsna till rätt pris

Dacia Logan van är en liten transportbil till ett fördelaktigt pris. Det är en väldigt enkel och driftsäker bil med få finesser.

Det rumänska bilmärket Dacia presenterade under året deras transportbil Logan van. En liten smidig transportbil med två sittplatser som löser sin uppgift som transportör. Körningen fungerar ganska bra, som vanligt så upplevs denna typ av bil ganska stel och stötig när de körs olastad. De är byggda för att klarar många hundra kilo i lastutrymmet och det är först då som fjädersystemet fungerar som det är tänkt. Bilen har hjulen ute i hörnorna vilket ger en stabil körning under alla förhållanden.
Motorn i testbilen är en 1,5 liters diesel motor på 85 hästkrafter som fyller sin funktion väl och motorn upplevs absolut som tillräcklig. Den fem växlade manuella växellådan till detta ger en bra lösning och framförallt en låg bränsleförbrukning på strax över halvlitern diesel per mil på blandad körning. Bilen finns även med ett bensin alternativ på 87 hästkrafter men då stiger bränsleförbrukningen upp till 8,1 deciliter per mil på blandad körning enligt Dacia. Kupén i Logan van är ganska rymlig, Stolarna är sköna och de finns gott om utrymme både i längdled och ovanför huvudet. Mellan stolarna så finns dubbla dryckeshållare och fack för förvaring i båda dörrarna. Det som saknas jämfört med många andra transportbilar är det stora facket ovanför solskyddet där många företagare har viktig dokumentation som krävs i arbetet.
Ljudnivån är ganska hög i kupén. Vår mätare stannade på 82 decibel när man kör i 90 kilometer i timmen på vanlig landsväg. Ljudet kommer till stor del från skåpet baktill. Detta beror på att väggen mellan kupén och skåpet inte är heltäckande och därför kommer det in en hel del resonansljud i kupén.
Lastutrymmet är konstruerat så att man kommer åt det från tre håll. Baktill sitter en tvådelad dörr som kan öppnas i 180 grader och ger gott om plats vid lastning. Även smidigt om man till exempel vill backa till en lastbrygga för att lasta något tungt. På sidorna öppnar man vanliga bakdörrar vid lastning. Detta kan kanske skapa ett problem om man ska lasta där det är trångt. Skjutdörrar hade nog varit att föredra. Lastutrymmet har sex lastöglor för förankring och man kan lasta föremål på över 180 centimeter i skåpet. Bredden mellan hjulhusen mäter vi till 98 centimeter vilket innebär att en lastpall inte går in på bredden men dock på längden. Höjden inne i skåpet är 95 centimeter. Den maximala lastningsvikt är hela 725 kilo vilket är mycket i förhållande till bilens storlek.
Dacia Logan van går att få i två olika utrustningsnivåer. De heter Logan och Ambiance. Skillnaden mellan de båda är 7 200 kronor och för det får man bland annat centrallås och justerbara backspeglar inifrån. Dacia Logan van med bensin motor börjar på 75 200 kronor exklusive moms. Vill man ha diesel alternativet så går det bara att få med den högre utrustningsnivån Ambiance och kostar då 93 900 kronor exklusive moms.

Plus:
Dubbla airbags
Bränsleekonomisk
Priset

Minus:
Ingen lösning för längre material
Högljudd
Ingen inställning på ratt i höjd eller längdled.

Fakta:
Dacia Logan van Ambiance 1,5 dCi

Motor: 1,5 liter dieselmotor med fyra cylindrar och multi-injektion.
Max effekt: 63 kW ( 85 hk) vid 3750 rpm
Max vridmoment: 200 Nm vid 3750 rpm
Transmission: 5 växlad manuell låda
Toppfart: 163 km/h
Acceleration: 0–100 km/h på 14,6 sekunder
Förbrukning: 0,52 liter per mil (enl. Dacia) på blandad körning
Bränsletank: 50 liter
Yttre vändradie: 5,63 meter
Markfrigång: 155 millimeter
Mått: längd 445 cm, bredd 174 cm, höjd 164 cm, hjulbas 290 cm
Vikt: tjänstevikt 1275 kilo, totalvikt 2000 kilo
Släpvagnsvikt med B-körkort: 600 kilo
Pris på testbilen: 93 900 kronor exklusive moms

Dacia Logan van är ett lite billigare alternativ när det gäller transportbilar. Den börjar på 75 200 kronor exklusive moms med bensinmotor.

Dacia Logan van är ett lite billigare alternativ när det gäller transportbilar. Den börjar på 75 200 kronor exklusive moms med bensinmotor.

Den 1,5 liters dieselmotorn ger ett rätt så piggt intryck och ger en framförallt en bra bränsleekonomi.

Den 1,5 liters dieselmotorn ger ett rätt så piggt intryck och ger en framförallt en bra bränsleekonomi.

Lastutrymmet går att nå från tre håll. På sidorna öppnas dörrarna som vanliga bakdörrar.

Lastutrymmet går att nå från tre håll. På sidorna öppnas dörrarna som vanliga bakdörrar.

Instrumentpanelen är enkelt uppbyggd med lite borstad aluminium i mitten.

Instrumentpanelen är enkelt uppbyggd med lite borstad aluminium i mitten.

Relaterade artiklar