Enkel och billig arbetshäst med ett sportigt yttre
Fiat Strada har funnits på marknaden ett tag och blivit populär bland många lantbrukare. För ögat har bilen ett sportigt utseende med betydligt högre markfrigång bak än fram. Bilen har även fotsteg, ett litet takräcke och aluminiumfälgar som ger en sportig finish. Kupén är lite större i den modell som heter Adventure med ett utrymme bak stolarna på cirka 30 centimeter för förvaring av till exempel fikaväska. Det är praktiskt men innebär samtidigt att längden på flaket blir 27 centimeter kortare. Kupén är enkelt uppbyggd med en väldigt simpel och tråkig instrumentpanel. Alla reglagen sitter dock lättmanövrerade i närheten av förarplatsen. Det finns inte många fack och förvaringsutrymmen i bilen vilket är en klar nackdel eftersom det alltid behövs i en arbetsbil.
Motorn i bilen är av commonrail typ med både turbo och intercooler och har en effekt på 85 hästkrafter. Den upplevs ganska trött på låga varv men när både turbon och intercoolern får arbeta blir den betydligt piggare. Detta innebär att föraren tvingas växla ganska ofta för att hålla motorvarvtalet uppe, men gör man det är det inga problem att klara diverse trafiksituationer som kan uppstå. Däremot är samspelet mellan koppling och den manuella växellåda inte det bästa och det tog lång tid innan undertecknad fick flyt i körningen.
Sikten är bra framåt men backspeglarna är i minsta laget särskilt om man tänker dra släp efter bilen.
Vid körning på vägen är väghållningen inte den bästa och i lite högre hastigheter blev bilen orolig.
I terrängen gick det däremot bättre. Utanför vägen får fjädringen bekänna färg och på åkern går bilen perfekt. Jag kör i 60 kilometer per timme på tvären över ett tröskat kornfält och det är inga problem. Även framkomligheten är god när man tar hänsyn till den låga markfrigången, 180 millimeter, samt att Fiat Strada endast är framhjulsdriven.
Flaket har en lastlängd på 141 centimeter och en lastbredd på 131 centimeter. Men hjulhusen bak tar upp en hel del av lastningsbredden och även bakluckan är en begränsning. Reservhjulet är placerat på flaket och minskar lastytan även det. Placeringen är dålig och innebär även att det kan stjälas ganska enkelt. som helst På flakets sidor sitter hållare till en presenning som man kan dra över flaket för att skydda sin last. Ska man transportera längre föremål går det bra att lasta på luckan som tål en belastning av 300 kilo i nerfällt läge.
Bilen har inte mycket finesser förutom färdator. Den manövreras lätt med spaken under ratten och värdena visas på display mitt framför föraren. Fiat har valt en ovanlig men rolig angivelse av bränsleförbrukningen. Normalt visas vad bilen förbrukar per mil men Fiat har vänt på det hela och visar istället hur långt man kommer i kilometer räknat på en liter diesel.
Fiat Strada Adventure.
Motor: 1,3 liters multijet med turbo och intercooler
Max effekt: 62 kW (85 hk) vid 4 000 rpm
Max vridmoment: 200 Nm vid 1 750 rpm
Transmission: 5-växlad manuell växellåda
Toppfart: 163 km/h
Acceleration: 0–100 km/h på 15 sekunder
Förbrukning: 0,53 liter per mil (enl. fiat) på blandad körning
Bränsletank: 64 liter
Yttre vändradie: 5,5 meter
Markfrigång:180 millimeter(enl. Lantbruks mätning)
Mått: längd 440,4 cm, bredd 166,5 cm, höjd 154,4 cm, hjulbas 271,8 cm
Vikt: tjänstevikt: 1305 kilo, totalvikt: 1915 kilo
Pris: 138 900 kronor exklusive moms
Plus:
Pris
Bränsleförbukningen
Smidig färddator
Minus:
Väghållningen
Hög kant vid ursteg ur kupèn
Ingen farthållare