Exklusiv traktor
New Holland TVT155 ska lastas i fronten om den ska dra. Det visar NilehnTekniks dragkraftstest.
Den som köper en New Holland TVT155 utan frontlyft får 18 stycken frontvikter á 45 kg som standard. Det är bra. Traktorn är ganska lätt i nosen och belastningsvikterna behövs för att den ska lyckas överföra ordentligt med effekt och dragkraft över hjulen.
NilehnTekniks testtraktor har frontlyft och fjädrad framaxel. I testet lyckas TVT155 som mest överföra 74 kW (101 hk) vilket inte är mer än drygt 63 procent av motorns maxeffekt utan effektstyrning. Hade traktorn belastats mer hade den lyckats bättre. Som mest får TVT155 väga 11 500 kg.
Däremot är traktorn seg. När farten sjunker till följd av ökad belastning fortsätter dragkraften att öka länge.
Genom att multiplicera farten med dragkraften vid det värde där traktorn utvecklar störst effekt över hjulen får man ett mått på effektiviteten. Bäst värde får vi när vi startar i 20 km/h och låter traktorn belastas så den håller 16 km/h. Redskapet måste dock vara 40 procent lättare att dra för att New Holland TVT155 ska dra det i 16 km/h i stället för i 9 km/h. Som exempel en harv som är knappt fem meter bred i den högre hastigheten mot en som är åtta meter i den lägre.
Modellen TVT155 har funnits ända sedan CNH pressenterade sina steglösa traktorer som New Holland år 2004.
Det är en trevlig och bekväm traktor med hyttfjädring som standard. Testtraktorn har även framaxelfjädring. Det kan tyckas underligt att vi har 18 frontvikter som standard i prislistan när testtraktorn saknar frontvikt helt och hållet. Anledningen är att Söderberg & Haak marknadsför TVT155 i olika paket. Den testade traktorn hade både frontlyft och framaxelfjädring vilket innebär ett pris om 956 400 kronor. Men den billigaste varianten, som vi valt att ha med i vår prislista, har 18 frontvikter som standard i stället för frontlyft och framaxelfjädring.
Servicepunkterna är bra. Motorhuven lyfts rakt upp mot vindrutan och hela motorn blir åtkomlig. Batteriet, som är på 180 Ah, sitter under en huv vid höger insteg. Det är en lite trång placering och lite svårt att komma åt under stegen. Säkringarna sitter under ratten.
Hytten har dubbla fläktar vilket innebär att man kan få ut luft såväl ner mot golvet som ut mot rutorna och upp mot föraren. Eltrådar som defroster i både fram och bakrutan är en annan finess på TVT.
Även höger dörr går att använda när man ska in i hytten. Passagerarsätet, som sitter till vänster om föraren, är lite väl enkelt för en så här exklusiv traktor. Det borde vara en stoppad dyna i stället för den enkla plaststolen.
I vilket fall som helst är det tyst i hytten. På tomgång mäter vi endast 67 dBA och vid transport på landsvägen registrerar vårt mätinstrument 72 dBA. Toppfarten är 42 km/h i Sverige och vid den farten visar varvräknaren endast 1 600 rpm.
Det är analoga instrument på TVT och till vänster om ratten sitter även fram/backspaken.
Den steglösa transmissionen på TVT är enkel att använda. Efter det att man valt körriktning är det bara att ställa in ett lämpligt varvtal på handgasen och sen reglera farten med knapparna + och – i körspaken. I transport är det bara att trampa på fotgasen tills man nått lämplig hastighet. Varvtalet sjunker automatiskt när man kommit upp i rätt fart. Vid körning med kraftuttagsdrivet redskap väljer man ett fast motorvarvtal och så reglerar transmissionen farten på traktorn om det börjar gå tungt, allt för att varvtalet ska hållas konstant.
Kraftuttagsvarvet växlas mekaniskt mellan fyra olika hastigheter.
New Holland TVT155.
Motor: Sexcylindrig Sisu på 6,6 liter och 131 kW (178 hk) maxeffekt och max vridmoment 735 Nm vid 1 400 rpm.
Transmission: Steglös transmission och kopplingsfri fram/back.
Däck: 540/65R30 fram och 650/65R42 bak.
Vändradie: 6,4 meter.
Bränsletank: 310 liter
Lyftkapacitet: 9 900 kp
Max hydraulflöde: 105 l/min
Max hydraultryck: 205 bar
Yttre hydraulik: 4 dubbelverkande uttag
Vikt: 6 590 kg (utan vikter) varav 36 procent på framaxeln
Serviceintervall: Motoroljebyte 500 timmar (20 liter), Transmissionsoljebyte 1 000 timmar (60 liter)
Kraftuttag: 540, 540E, 1 000 och 1 000E.
Pris: 903 300 kronor
Pris per hk: 5 074 kronor
Vad kostar utrustningen.
Luftkonditionering: std
Frontvikter, 18 x 45 kg: std
Passagerarsäte: std
Frontlyft och pto: 60 800
Femte dubbelverkande uttag: 13 800
Luftfjädrad förarstol: std
Säkerhetsbälte förare: std
Säkerhetsbälte passagerare: 520
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok: std
Framaxelfjädring: 32 800
Hyttfjädring. std