Fantastiskt rolig att köra och bra att lasta med
Hanomag 35DI är ingen vanlig maskin men fantastiskt rolig att köra och bra att lasta med.
Hjullastaren ser lite rolig ut från sidan. Hytten tycks sitta alldeles för långt fram och motorhuven ser extremt lång ut. Hanomag är en tysk konstruktion och tillverkad i Hannover. Fabriken finns kvar och det tillverkas fortfarande hjullastare i den men i dag står det Komatsu på dem och hela anläggningen ägs av japanska Komatsu sedan år 1989. Det gör det hela lite komplicerat vad gäller reservdelar och service, något att tänka på när man köper en begagnad Hanomag.
Hanomag 35DI har en rak sexcylindrig motor från Perkins och det är därför motorhuven är så lång på den här tiotonsmaskinen. Det känns när man lägger i en växel och gasar, det är bra tryck bakifrån och den fyrhjulsdrivna hjullastaren arbetar sig lätt in i högen.
Hanomag 35DI har sin egen lösning vad gäller växelspaken till vänster om ratten. Fram, neutral och back växlas genom att dra spaken uppåt och neråt medan de tre växelstegen väljs genom att föra spaken fram och tillbaka. Det är ovant och jag växlar fel lite i början. Lastaren går lika snabbt framåt som bakåt, 34 km/h.
Det andra som känns ovant med Hanomag 35DI är att midjan sitter bakom hytten. Det innebär att man följer med lastaren när man står stilla och styr.
Den stora motorn långt bak ger även bra viktfördelning och hjullastaren känns stabil även vid hög fart och tung last i skopan.
Sikten är mycket bra och rutorna stora. Man sitter väldigt rak men det är ändå bekvämt.
Det som inte är bekvämt med lastmaskinen är dock ljudet. Den är bullrig och vi mäter 82 dBA redan på tomgång och 86 dBA vid halv gas och lastararbete.
Anledningen till att maskinen är bullrig beror till stor del på att hytten är svetsad direkt på ramen utan gummikuddar som tar upp vibrationer och isolerar från oväsen. Konstruktionen innebär även att det borde vibrera lite mer i hytten på Hanomag 35DI än på modernare maskiner, men det är inget vi har besvär av vid provkörningen.
Tvärt om sitter man bekvämt och det är trevligt att lasta och planera.
Till vänster om förarstolen finns en handbroms medan lastaren manövreras med en spak till höger för både upp/ner och tilten. Tredjefunktionen betjänas med ytterligare en spak till höger.
Det finns dörr även på höger sida och den går utmärkt att använda för att ta sig in i och ut ur hytten.
En bra grej när man backar och ska titta bakåt är att det finns tre rutor. En rakt bak och en vinklad på varje sida vilket innebär att det är lätt att hålla koll snett åt sidorna när man backar.
Hjullastaren har stora skärmar för såväl fram som bakhjul och en annorlunda lösning vad gäller bränsletanken. Denna ligger längst ner längst bak på maskinen vilket innebär att man kan stå bekvämt på marken längst bak och tanka.
Motorn kommer man åt genom att öppna en huv på vardera sidan och det finns ordentliga trappstag med ledstänger för att ta sig upp till motorn.
Framme till höger på motorhuven, nära hytten, finns ett siktglas där man ser hydrauloljenivån på ett enkelt sätt.
Centralsmörjning finns inte så det är fettsprutan som gäller för att hålla fett i lastarens alla leder.
Hanomag 35DI årsmodell 1990
Motor: Sexcylindrig Perkins på 5,8 liter och 81 kW (109 hk) effekt vid 2 250 rpm.
Transmission: Converter med tre växelsteg
Däck: 17.5-25 runt om
Bränsletank: 180 liter
Lyftkapacitet: 8 650 kg
Skopvolym: 1 300 l
Lyfthöjd: 2,65 m
Vändradie: 5,15 m
Vikt: 10 000 kg (varav 5 000 kg på framaxeln)
Serviceintervall: Motoroljebyte 250 timmar (16,5 liter),
Transmissionsoljebyte 1 000 timmar (17 liter), Hydrauloljebyte 2 000 timmar (85 liter)
Vad kostar reservdelarna:
Oljefilter motor: 195
Luftfilter inre: 950
Luftfilter yttre: 1 440
Hydrauloljefilter: 1 90
Faktaruta:
Verkmästaren: Inga barnsjukdomar
Stefan Klahr är ansvarig för anläggningsmaskiner på Höglandets Maskin i Vetlanda, det företag som var generalagenter för Hanomag hjullastare när det begav sig.
Stefan Klahr berättar att Hanomag 35DI är efterföljaren till 33 som i stort sett är samma maskin och att alla fel och brister därmed rättades till på 33:an.
– Det är inga direkta fel på Hanomag 35DI, säger Stefan Klahr.
Han tipsar som alla andra att man ska kolla upp tidigare ägare och att servicen är gjord på rätt sätt innan man slår till och köper en begagnad 35DI.
Perkinsmotorn och transmissionen från ZF anser Stefan Klahr vara bra och driftssäkra och det gäller även axlarna, även de ZF.
Faktaruta
Ägaren: Stark men bullrig
Så sammanfattar Bo Levin sina intryck av sin Hanomag 35DI.
Att den är stark är inte så konstigt. Motorn är en rak sexa trots att hjullastaren inte är överdriv et stor.
Att den är bullrig beror troligtvis på att hytten är svetsad direkt på ramen utan gummikuddar.
När Bo Levin fick tag på sin Hanomag 35DI hade han först tänkt sälja den vidar.
– Jag handlar lite med maskiner och fick tag i den för ett bra pris.
Emellertid visade det sig att Bo Levin snabbt fick stor nytta av den nyinköpta lastmaskinen och nu är den inte längre till salu.
Till fördelarna nämner Bo Levin att bränsleförbrukningen var betydligt lägre än vad han först trodde och att konstruktionen med midjan bakom hytten passar honom bra.
– Det är lättare att följa med i lastarens rörelser, tycker han.