ANNONS

Färre truckar till samma jobb

Med Still OptiTruck optimeras truckflottan med aktiv styrning.
Fram till idag har fleet managementsystem bara kunnat användas för att styra körrättigheter på enskilda truckar. Med trucktillverkaren Stills nya funktion OptiTruck i Fleetmanager 4.x går företaget ett steg längre och specificerar vilken truck föraren ska använda för kommande uppgift. Detta ger ett bättre kapacitetsutnyttjande av truckflottan. Att ha en central truckstation ger snabb tillgång till lediga truckar. Dessutom ger systemet full insyn i tillgängligheten och användningen av enskilda maskiner.
Den stora frågan är om man fortfarande optimerar eller man redan tagit steget till att besluta?
Still OptiTrucks pilotprojekt har genomförts hos Hella Distribution GmbH som är en leverantör till bilindustrin. Hella kunde under projektet minska sin ursprungliga flotta av 160 truckar med cirka 20 procent under en oförändrad eller snarare ökande arbetsbörda, vilket sparar stora kostnader.
– Förutom investeringen har vi minskat våra kostnader för underhåll och drift genom en aktiv truckfördelning och en jämnare nyttjandegrad av flottan, säger Markus Brunnen, chef för den interna logistiken på Hella Distribution GmbH.
Fördelen uppstår huvudsakligen från den aktiva fördelningen av truckar och begränsar föraren till trucken som tilldelats honom. Detta säkerställer att varje förare endast kan uppta ett fordon åt gången och inte kan reservera en extra truck, vilket medför en total minskning av storleken på flottan. Systemet kan definieras med olika urvalskriterier till exempel tilldela trucken med lägst antal drifttimmar eller matcha yngsta truck för kommande jobb.
Liksom Fleetmanager 4.x är Still OptiTruck webbaserat och kan användas från flera platser. Efter en kort online-aktivering har användaren tillgång till de valda funktionerna,  antingen på en dator, platta eller mobil. Systemet levererar en överblick och omfattande rapporter, erbjuder många kontrollfunktioner och alternativ information, tillexempel nyttjandegrad, drifttid eller typ av användning. Hårdvaran som används är en branschkompatibel TouchPad med en integrerad kortläsare, genom vilken varje förare, efter identifiering med sitt förarkort, tilldelas en truck. Dessutom måste varje truck vara utrustad med en kortläsare som är lätt att eftermontera. Användare som redan använder Fleetmanager 4.x och dess identifieringsfunktion behöver inte någon ytterligare fordonsutrustning.Bild_1

Relaterade artiklar