ANNONS

Findus startar annorlunda samarbete

Findus presenterar stolt ett nytt spännande partnerskap med Nordens största gamingbyrå, Frame. Genom samarbetet har vi utvecklat ett strategiskt kreativt koncept med syfte att öka Findus relevans och räckvidd bland den växande gaming-publiken.

– Tillsammans med vår mediabyrå Publicis letade vi efter möjligheter att effektivisera vår aktivering mot en yngre målgrupp och vara relevanta för dem i en hyper-kulturell kontext. Samarbetet med Frame var och är en fantastisk möjlighet för Findus att förnya vår kommunikation och anpassa den till en ny generation av konsumenter. Genom att associera Findus med en kreativ byrå som Frame och deras insikter inom gaming-kulturen, har vi kunnat skapa en starkare koppling till vår målgrupp, säger Anna Knutsson, Head of Media Findus Norden.

– Idag har gaming blivit ett globalt fenomen och en dominerande kraft inom vår moderna popkultur. Spelande ses inte längre som en udda livsstil begränsad till mörka källare, utan som en levande och social aktivitet som lockar en bred och mångfaldig publik, säger John Uggla, Managing Director Frame Gaming agency.

I samband med höstens lanseringen av Findus nyheter Frozen Takeaway Bowls och Pizza pockets, ville Findus lyfta fördelarna med fryst mat genom att fokusera på smak och enkelhet. Tillsammans med Publicis skapade Findus mediaaktivering som placerar Findus i en relevant kontext för gamers. Genom ett nytt kreativt koncept utvecklat av Frame, kunde Findus bli mer relevanta för målgruppen genom att visa hur Findus goda och snabblagade produkter är perfekta i hektiska spelstunder, där det enda man vill är att hinna med en runda till.

– Vi har länge sett potentialen att marknadsföra Findus till gaming-publiken. Och trots att vi spelar själva, insåg vi att vi som varumärke var ”noobs” i den här kontexten, där målgruppen inte bara är svår att nå, utan de ställer också höga krav på autenticitet. Med ödmjuk insikt om att vi och gaming-kulturen först behövde bli kompisar, utgick vi ifrån målgruppens beteende samt behov och skapade en bra förståelse. Tack vare vårt partnerskap med Frame och Publicis formade vi en strategi med fokus på både media och kreativ effektivitet för att nå målgruppen och öka kännedomen om Findus. På så sätt kunde vi vara både relevanta och autentiska, säger Anna Knutsson, Head of Media Findus Norden.

Med sin expertis inom gaming och sin kreativa höjd hjälper Frame varumärken att nå ut till gaming-världen. Genom välutvecklade strategier och koncept stärker de varumärkens koppling till målgruppen och skapar en autentisk röst i kommunikationen med gamers. Frames samarbete med Findus är ett perfekt exempel på hur företag kan anpassa sina erbjudanden för att nå ut till nya målgrupper och bygga starkare varumärkesassociationer.

– Strategin kommer inte bara att stärka Findus relation till målgruppen utan också positionera Findus som ett innovativt varumärke inom mat för spelentusiaster, säger John Uggla, Managing Director Frame Gaming agency.

Samarbetet kommer att ge Findus en närvaro inom gaming-kulturen och dessutom öppna dörrar för Frame och Publicis att stärka sin position inom livsmedelsbranschen.

Genom kreativa kampanjer och relevant innehåll hoppas vi att skapa en varaktig relation med konsumenterna som går bortom traditionella måltider.

Tillsammans skapar vi en framtid där god, näringsrik mat är en naturlig del av gamingupplevelsen.

Relaterade artiklar