Fler vill ha kött – Nu krävs svensk produktion som räcker till
Köttet är tillbaka och svenskarna äter mer kött samt tycker att det är bra för hälsan. Men nu oroar sig många för att det inte kommer att räcka. Det visar Svenskt Kötts senaste konsumentundersökning, genomförd av Novus. Samtidigt efterfrågar allt fler en ökad svensk köttproduktion.
Enligt undersökningen äter 94 procent av svenskarna kött. Endast 6 procent uppger att de inte gör det.
– Debatten har länge varit polariserad, men nu ser vi något annat. Konsumenten har börjat se nyanserna. Man vill göra medvetna val – och för många är svenskt kött ett sådant val, säger Isabel Moretti, vd för Svenskt Kött.
Köttet gör comeback – även bland unga
Siffror från Ungdomsbarometern visar att allt fler unga ser positivt på kött. För bara fyra år sedan tyckte 8 av 10 tjejer att det vore bra om färre åt kött. I dag är det bara 6 av 10 – och andelen som helt tar avstånd från påståendet har ökat kraftigt.
– Det är inte längre självklart att unga tar avstånd från kött. Tvärtom ser vi en ny generation som både ifrågasätter gamla sanningar och efterfrågar mat som är trygg, näringsrik och producerad i Sverige, säger Isabel Moretti.
Svenskt kött toppar listan – trots tuff ekonomi
Trots prispress och hushållsekonomisk oro vill majoriteten fortfarande betala mer för svenskt kött. I undersökningen hamnar ”svenskt ursprung” i topp som det mervärde flest är beredda att betala extra för – före både ekologiskt och klimatsmart.
Hälsa och beredskap gör skillnad
Attityden till kött som ett hälsosamt livsmedel har stärkts. På bara ett år har andelen som tycker att kött påverkar hälsan positivt ökat från 29 till 37 procent. Bara 10 procent anser att kött är negativt för hälsan.
Samtidigt anser 86 procent att svenskt kött är viktigt för Sveriges livsmedelsberedskap.
– När omvärlden skakar blir det svenska viktigare. Vi ser ett tydligt samband mellan oro i världen och viljan att säkra vår egen matförsörjning. Svenskt kött har en självklar roll i det, säger Isabel Moretti.
Köttbristen märks – konsumenten kräver mer produktion
En tredjedel av svenskarna uppger att de märkt av köttbrist i butik. Och budskapet till politikerna är tydligt: öka den svenska produktionen.
– Det är inte bara branschen som säger det längre. Nu är det konsumenten som höjer rösten: vi måste producera mer mat i Sverige – och vi måste göra det nu, avslutar Isabel Moretti.
Om undersökningarna
Genomförd av Novus på uppdrag av Svensk Kött
Intervjumetod: Webbenkät
Målgrupp: Konsumenter i Sverige 18–84 år
Fältperiod: 21–28 mars 2025
Antal intervjuer: 1041