Flygplats blev motorbana
När STCC-cirkusen körde i gång i Skövde dominerade Volvo Polestar och den regerande mästaren Thed Björk tog en dubbelseger. Det var en perfekt avslutning på ett ännu större Volvoprojekt i Volvostaden Skövde: att snabbt och effektivt förvandla flygplatsen till en publikfriande STCC- och rallycrossbana. ”From rock to race” eller ett race från makadam till målflagga om man så vill.
En helt nyanlagd racerbana i Skövde var skådeplats för 2015 års premiär i STCC och RallyX den 9–10 maj. Banan på Skövde flygplats skapades med samma mobila lösning som tidigare använts för att anlägga tillfälliga racerbanor på Solvalla och flygplatsen i Östersund.
Strax före påsk började ombyggnaden av Skövde flygplats till STCC Volvo Race, ett projekt i regi av Swecon och Peab Anläggning med en rad Volvomaskiner i centrum: en EC220D, en EW160D, en L120G, en L70F och en SD75 jordpackningsvält för markarbetet samt en P6870C asfaltläggare och tandemvältarna DD38 och DD95 för asfalteringen.
STCC-banan ordnades genom att bredda en av de två taxibanorna, som ansluter till start- och landningsbanan, två och en halv meter. Den utmanande rallycrossbanan skapades genom att anlägga en 550 meter lång och tio meter bred grusväg mellan taxibanorna.
Hårt packad
– Arbetet måste gå fort. Samtidigt måste det vara perfekt. Särskilt grusvägen för rallycrossen är väldigt krävande: den ska vara jämn och kolossalt hårt packad. Det 15 centimeter tjocka ytskiktet måste hålla för väldigt hårda påfrestningar, säger Alexander Larsson, arbetsledare på Peab Anläggning Skaraborg.
Nu var det dock inga nybörjade som tog sig an projektet. Exempelvis var Alexander med och gjorde ombyggnaden av Solvalla inför STCC-loppet förra året.
– Ombyggnaderna skiljer sig en del, det här byggs permanent och är betydligt mindre. Solvalla skulle allt byggas upp och rivas ut på några få dygn, säger Alexander.
Just rallycrossbanan krävde extra mycket arbete. Banan har preparerats i flera skikt med grus, vatten, salt och bindemedlet Dustex för att få den rätta hårdheten.
– Idealet är det underlag som har fått ligga till sig ett bra tag innan race. Det skulle vi fixa på några veckor och jag tycker vi lyckades bra med det, säger Alexander Larsson.