För de riktigt tunga jobben
Massey Ferguson 8690 Dyna-VT är en riktigt stor dragare som passar lika bra på åkern som på vägen.
Massey Ferguson 8690 Dyna-VT blev Tractor of the Year 2009. Det var den första traktorn på marknaden som använde motortekniken SCR för att klara gällande avgaskrav. SCR innebär att man har en extratank med en urealösning som heter AdBlue och denna används för att spruta in i avgaserna mellan motorn och katalysatorn. Massey Ferguson 8690 Dyna-VT är störst av fem modeller i en serie som visades upp för första gången hösten 2008. Efter hand har flera andra traktorfabrikat anammat SCR-tekniken i sina motorer.
Den ordinarie bränsletanken rymmer 360 liter på 8690, men med extrautrustningen extratank får man med sig hela 590 liter vilket räcker ett bra tag. Tanken för AdBlue rymmer 30 liter och innebär att man måste tanka urealösning där var annan gång man fyller på dieselolja. Att köra tomt i AdBluetanken innebär ingen risk. Motorstyrningen ställer om så att man inte kan ta ut full effekt längre och när man fyllt på urealösning igen så återgår motorn automatsikt till normala förhållanden.
Med en vikt på närmre 15 ton med vikter i fronten och i hjulen samt 710-däck bak har man en fulländad dragare i Massey Ferguson 8690 Dyna-VT.
NilehnTeknik provkör traktorn med en stor kultivator och den visar sig effektiv och stark. Trots att kultivatorn går tungt har vi nästan ingen slirning och spåren efter däcken är minimala. Vändradien är ganska stor och man behöver lite plats för att komma runt på vändtegen.
Traktorn är lättkörd. Den steglösa transmissionen regleras med fram/back till vänster om ratten varefter man har flera alternativ att reglera farten steglöst. Antingen sker det i fram/backspaken, eller i spaken i höger armstöd alternativt med gaspedalen. Precis som på alla andra steglösa traktorer kan man köra 8690 Dyna-VT på flera sätt. Det kan ske med fast inställt varvtal på motorn medan man reglera farten med utväxlingen i transmissionen eller att såväl motorvarvtal som utväxling förändras med farten.
Hytten är bekväm på traktorn. Ratten är ställbar i båda ledderna och instrumenten följer med rattens förändringar. Förarsätet är luftfjädrat och alla reglage är samlade i höger armstöd. Några strömbrytare finns ute till höger och i C-stolpen. Hytten saknar B-stolpe och har ingen dörr till höger. Det finns många förvaringsfack i hytten vilket är bra. Ljudet i hytten är inte störande. På tomgång mäter vi 58 dBA och drar vi på stillastående till fullgas, 2 250 rpm är ljudet i hytten 68 dBA. Vid transport på väg i 43,5 km/h och med 1 470 rpm på varvmätaren är ljudnivån 70 dBA. Det är en av de tystaste hytterna på marknaden.
Med framaxelfjädring i kombination med hyttfjädring går traktorn lugnt både i fält och på väg.
Traktorn är stor och hög och sikten är lite begränsad här och där. Att koppla redskap bak är inga problem. Lyftarmarna har man kontroll på och med hydrauliskt utskjut på kroken är det även lätt att koppla där. Fram är det värre. Motorhuven är mycket stor och bred och frontlyften syns inte från förarplatsen.
Det samlade omdömet för Massey Ferguson 8690 Dyna-VT är bra. NilehnTeknik konstaterar att det är en mycket bekväm stordragare som i stort sett har all den utrustning man behöver.
Massey Ferguson 8690 Dyna-VT
Motor: Sexcylindrig Sisu på 8,4 liter och 276 kW (370 hk) maxeffekt och max vridmoment 1540 Nm
Transmission: Steglös transmission med kopplingsfri fram/back
Däck: 600/65R34 fram och 710/75R42 bak
Bränsletank: 360 liter
Lyftkapacitet: 12 988 kg
Max hydraulflöde: 175 l/min
Max hydraultryck: 200 bar
Yttre hydraulik: 6 dubbelverkande uttag
Vikt: 11 500 kg (utan vikter)
Vändradie 7,55 meter
Serviceintervall: Motoroljebyte 400 timmar (21 liter), Transmissionsoljebyte 2 000 timmar (85 liter), Hydraloljebyte 2 000 timmar (110 liter)
Kraftuttag: 540, 540E och 1 000 rpm
Pris: 1 737 000 kronor
Pris per hk: 4 694 kronor
Standardutrustning på traktorn:
Luftkonditionerig
Passagerarsäte
Hydraulisk släpvagnsbroms
Luftfjädrad förarstol
Säkerhetsbälte förare och passagerare
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok
Framaxelfjädring
Krypväxel