För lastning och redskap
Weidemann 2070 cx80 är en smidig maskin som fungerar bra både som lastmaskin och redskapsbärare.
Med en stor riklig utrustningsnivå redan i standardutförande är Weidemann 2070 cx80 användbar till många arbeten. Naturligtvis kan den användas för normalt lastararbete och med teleskoparmen når man högt trots att detta är en relativt liten och kompakt maskin. Man kan således tippa av en last i en hög vagn. Teleskoparmen är även bra för att nå långt fram och innebär att man kan placera gods in i trånga utrymmen.
Hela maskinen har även den fördelen att komma fram där det är begränsat med plats. Med en bredd på endast 1,5 meter och 3,5 meters yttre vändradie är 2070:n smidig.
Det är en lättkörd och effektiv maskin. Fram, neutral och back manövreras med en knapp uppe på joysticken. Den hydrostatiska transmissionen körs därefter med högerpedalen och är helt steglös från 0 till 30 km/h. Detta är en förhållandevis hög framkörningshastighet för en maskin i den här storleken. Det innebär att man mycket väl kan förflytta sig mellan lite olika arbeten, även vid längre avstånd och använda teleskoplastmaskinen till entreprenadarbeten utanför det egna företaget.
Detta är en fördel då Weidemann 2070 cx80 kan utnyttjas som redskapsbärare. Med ett dubbelverkande hydrauluttag fram samt trycklös retur och eluttag kan man ha många olika typer av redskap såsom snöplog, sopvals, häcksax eller släntklippare, bara för att nämna några.
I gaffeldraget bak kan man koppla en vagn och denna kan tippas med hjälp av ett enkelverkande uttag.
Lastaren har Euro- eller SMS/Trimafäste vilket innebär att man kan ha samma redskap som till en vanlig frontlastare.
Hytten är väl genomtänkt och bekväm. Föraren har bra sikt åt alla håll, även uppåt och det är lätt att ta sig i och ur hytten. Det finns även en dörr på höger sida. Dörrarna är delade på mitten så man kan köra med sidorutan öppen. Hela dörren kan öppnas och låsas rakt bakåt mot hytten. Hyttventilationen består av en trestegsfläkt samt luftkonditionering och luftutsläppen sitter bra placerade så man kan få luftströmmar mot golv, förare och rutor.
Man sitter bekvämt i det luftfjädrade sätet, men hytten är ganska låg så en lite längre förare måste sänka förarstolen.
Man tankar fram till höger och dieseltanken är inbyggd i framramen.
Motorhuven låses upp inifrån hytten och huven tippas enkelt bakåt och frilägger hela motorn så det är lätt att komma åt kylare, oljesticka och alla filter.
Vi provkör Weidemann 2070 cx80 i normalt lastningsarbete. Det är några stora stenar som ska lastas upp och placeras i en stenmur. Det är trångt och relativt högt, men med hjälp av det teleskopiska utskjutet når vi fram och kan placera stenarna exakt. Maskinen är stabil även när vi svänger med full skopa och hydrauliken har snabb respons.
Weidemann 2070 cx80
Motor: Fyrcylindrig Deutz på 3,6 liter och 55,1 kW (75 hk) effekt vid 2 300 rpm.
Transmission: Hydrostat
Däck: 33×15.5-15 fram och 33×15.5-15 bak
Bränsletank: 75 liter
Lyftkapacitet: 1 398 kg
Lyfthöjd: 4 277 mm
Max hydraulflöde: 52 l/min
Max hydraultryck: 235 bar
Yttre hydraulik fram: 1 dubbelverkande uttag, 1 fri retur
Yttre hydrauluttag bak: 1 enkelverkande uttag
Vändradie: 3,5 m
Vikt: 4 090 kg
Serviceintervall: Motoroljebyte 500 timmar (9 liter), Transmissionsoljebyte 2 000 timmar (7 liter), Hydrauloljebyte 2 000 timmar (65 liter)
Pris: 563 000 kronor
Utrustning
Luftkonditionering: std
Luftfjädrad förarstol: std
Säkerhetsbälte: std
Bomdämpning: std