För mycket last
Nya Ford Ranger finns med många utrustningsnivåer och har bra lastkapacitet och framkomlighet. Nivåerna gör att bilen passar fler kunders krav.
Pickuper används ofta i tuffa miljöer och körs mycket, även om det är i form av kortare sträckor.
Nya Ford Ranger är både stark och bekväm.
Motorn är en 2,2 liters fyrcylindrig diesel på 110 kW (150 hk). Transmissionen är sexstegad automatväxellåda med tvåhjuls-, fyrhjuls- och fyrhjulsdrift med lågväxel. Kombinationen av fyrhjulsdriften och markfrigången på 20 cm gör att bilen har bra framkomlighet.
Att bilen även är bekväm är ett plus.
Bilen Conpot har testkört är av modellen Limited, vilket innebär att den är rikligt utrustad.
När man sitter i Rangern känns det som att sitta i en välutrustad personbil. Bland annat har den elektriskt inställbart förarsäte, elektrisk reglering för temperaturen och parkeringssensor. Dessutom har den multifunktionsratt med inställning för radio och telefonsamtal via Bluetooth, samt regnsensor.
Bilen är av typen Double Cab och har fyra dörrar. Baksätet har plats för tre personer och passagerare som är 180 cm sitter utan problem.
Förvaringsutrymmen finns det normalt av i bilen. Handsfacket är som genomsnittet, men facket i mitten överraskar. Där finns ett vanligt mindre fack och under detta ett kylfack med plats för en tvåliters matlåda, typ glasslåda och dessutom ett mindre handskfack till vänster om föraren.
Bilen känns mycket ombonad, men nackdelen med detta är att den blir något svårstädad. I Rangerns fall är det de många knapparna och formerna i instrumentpanelen som bidrar till det.
I kupén finns dock något mycket bra, nämligen två cigarettuttag fram och ett bak. Detta gör att man både kan ha exempelvis en gps och en mobilladdare inkopplad samtidigt, utan att dra sladdar genom hela bilen.
Att ta sig in och ut ur kupén är ganska lätt, trots att man sitter högt. Trappsteg längs bilens sida och handtag i A-stolpen gör att man får god hjälp. Trappsteget är dock i smalaste laget.
Men att köra bilen är inte allt. Man ska även kunna lasta den.
Flaket mäter 141 cm på djupet, 112 cm på bredden och har 51 cm höga lämmar. Bredden på det smalaste stället innanför hjulhusen mäter 155 centimeter. Med nerfälld bakläm är det 85 cm från mark till flak. Detta gör att undertecknad, som är 180 centimeter lång, får lyfta lite, men det fungerar bra.
Bilen är godkänd för ungefär ett tons last på flaket och för att hålla fast detta finns sex stycken lastöglor. På Limited-versionen finns dessutom lastskenor för ytterligare förankring.
På flaket, som enkelt går att sopa av, finns dessutom ett eluttag på tolv volt.
Ford Ranger finns i flera versioner, där XL är bilen i standardutförande, följt av XLT, Limited och sist Wildtrak, som är rikligast utrustad. Totalt finns det tre storleksalternativ på dieselmotorn och alla finns med olika typer av kupé.
Bilen som Conpot provkör, en Ford Ranger Limited med 2,2 liters dieselmotor på 110 kW (150 hk) och sexstegad automatlåda, kostar 280 000 kronor exklusive moms.
Tre plus:
– Komforten
– Passagerarsätet bak
– Lättstädat flak
Tre minus:
– Svårstädad instrumentpanel
– Smalt trappsteg
– Tung bakläm
Fakta: Ford Ranger Limited 2,2
Motor: 2,2 liters fyrcylindrig diesel
Max effekt: 110 kW (150 hk) vid 3 700 rpm
Max vridmoment: 375 Nm vid 1 500 rpm
Transmission: sexväxlad automatväxellåda
Toppfart: 175 km/h
Acceleration: 0-100 km/h på 12,6 sekunder
Förbrukning: 0,94 liter per mil (enl. Ford) vid blandad körning
Bränsletank: 80 liter
Yttre vändradie: 6,52 meter
Markfrigång: 21 cm
Mått: Längd: 523 cm Bredd: 174 cm Höjd: 183 cm Hjulbas: 322
Vikt: Tjänstevikt 2 138 kg, Totalvikt 3 200 kg
Släpvagnsvikt med B-körkort: 750 kg
Pris på testbilen: 280 000 kronor exklusive moms