Föraren styr bränsleförbrukningen
Hur en traktor körs styr bränsleförbrukningen betydligt mer än vad som skiljer mellan olika traktorer. Detta har framkommit vid praktiska tester och gäller framförallt nya moderna maskiner med många inställningsmöjligheter. På en traktor med steglös transmission kan man ställa in tillåtet maxvarvtal samt hur snabbt traktorn ska accelerera. Om dessa båda värden står på max kommer traktorn att förbruka betydligt mer diesel vid samma arbete som om de begränsas. Skillnaden kan vara upp mot 20 procent och framförallt gäller det när traktorn körs med liten belastning.
Utan begränsning kommer motorn att dra på till fullvarv och utväxlingen kommer att öka så fort det bara går utan att motorn minskar i varv till dess man nått toppfarten, som brukar vara mellan 41 och 45 km/h på en ny traktor som är inställd enligt gällande lagar. När toppfarten nåtts ska motorvarvtalet sjunka till ett reducerat värde för att hålla nere bränsleförbrukning och ljudnivån. Detta brukar vara mellan 1 200 och 1 800 rpm beroende på modell. Men om traktrorns elektronik är ställd på maximala värden enligt ovan tar det ett tag innan motorvarvtalet sjunker och bränsleförbukningen förblir stor onödigt länge.
Innan man påbörjar ett arbete är det därför lämpligt att man läser igenom instruktionsboken, om man inte redan kan den utantill, samt ställer in lämpligt maxvarvtal för motorn till det tänkta arbetet samt hur snabbt trakrtorn ska accelerera. På en del traktorer gör man detta i en monitor medan andra använder vred. På Case IH Puma CVX har man två gasreglage bredvid varandra där det ena anger maxvarvtal och det andra fungerar som en vanlig handgas. Det är enkelt att förstå sig på. Ett vred i högerkonsollen där föraren väljer om traktorn ska köras så ekonomiskt som möjligt eller prioritera maximal dragkraft är även det enkelt att förstå, så har exempelvis John Deere AutoPowr.
Givetvis ska man inte klanka ner på de som valt att ha inställningarna i en monitor. Det är lättare att göra exakta inställningar i dessa och ofta har de minnesfunktion så man enklet kan återgå till ett gammalt endast genom en knapptryckning.
Här på NilehnTeknik har vi flera hundra uppgifter om traktorers bränsleförbrukning och där kan man ibland se att resonemanget ovan stämmer. Det finns exempel på inrapporterade uppgifter där exakt samma trakrtor gjort samma arbete med samma redskap, men ändå skiljer bränsleförbrukningen. Då är det ofta föraren som är den stora skillnaden. Klicka här för att komma till den tabellen.