ANNONS

Första klassens hjulgrävare

Caterpillar M315D är en lättkörd och smidig hjulgrävare med rejäl tyngd och kraft och därmed passar den till ganska tuffa arbetsuppgifter.

När Conpot provkör maskinen har det varit minusgrader konstant i över två veckor och det är hårt i marken.
Skopstorleken på Caterpillar M315D är 0,38 till 1,26 kubikmeter och vi testar maskinen med en stor grävskopa samt en planeringsskopa. Vårt arbete består i att gräva ner markavvattning från en ekonomibyggnad.
Men trots 30 centimeter tjäle är det inga problem att slå hål på ytan och gräva ett schakt för PVC-rören.
Snön på marken är isig och maskinen har en tendens att glida lite trots att stödbenen och schaktbladet är så långt nere som det går, men vi har rejält med tyngd och är man bara lite försiktig i den hårda ytan så fungerar det perfekt.
Det är trångt mellan byggnaderna men vi upplever hjulgrävaren som mycket smidig och det är enkelt att komma på plats och förflytta sig efter hand.
När grävningen är klar och rören på plats lägger vi tillbaka jorden med planeringsskopan. Det sista skjuter vi fint på plats med schaktbladet och därefter rättar vi till ytan med skopan. Maskinen är utrustad med rototilt och den styrs fint med skrollhjul i joysticks.
Redskapslåsningen har man i två strömbrytare till höger och bredvid dem reglage för stödben och schaktblad. Med strömbrytare väljer man vad som ska regleras av de tre och sen har man funktionen i en kort behändig spak. Det innebär att man kan köra delarna var för sig eller allt på en gång. Det senare är praktiskt vid snabba förflyttningar.
Caterpillar M315D är en mycket bekväm maskin att köra och hydrauliken är följsam. I displayen kan varje förare justera hydraulflödet efter eget behov så att körsättet passar perfekt.
När man kör märker man att det finns rejält med kraft och att montera en hydraulhammare för demoleringsarbeten är inga problem.
En av anledningarna till att M315D är så effektiv i arbetet är att den har en egen hydraulkrets med pump och motor till svängkransen. Därmed kan man arbeta i sidled utan att påverka hydrauliken till bom, sticka och skopa.
Det är ganska tyst i hytten, framförallt vid arbete då vi mäter 72–74 dBA. På tomgång visar vårt mätinstrument 70 dBA vilket kunde varit bättre.
På ett vred till höger ställer man in motorvarvtalet men så fort man slutar arbeta går motorn ner på tomgång för att spara bränsle.
En del grävmaskiner har tvärställd motor och kylaren lättillgänglig för rengöring från marken på ena sidan. På denna maskin sitter motorn monterad i längdled och kylaren med fläkt ligger åtkomlig från plattformen bak på maskinen. Vilket som är bäst ur underhållssynpunkt är en smaksak. Kylarna på M315D har gångjärn och är lätta att fälla ut för att kunna rengöra emellan.
Kylfläkten är hydrauldriven och styrs elektroniskt så att den inte arbetar mer än nödvändigt.
Sikten är utmärkyt och man kan välja mellan hel eller delad framruta. Rutorna är fästa direkt i hyttramen vilket innebär större glasytor eftersom det blir mindre ramar.
Den testmaskin Conpot provkör har en stor mängd utrustning vilket gör över 1 miljon kronor på priset och i sitt enklaste utförande köper man M315D för 2 046 800 kronor.
I basmaskinen ingår brandskyddsanpassning, motorvärmare med kupéuttag, dieselvärmare, uttag för roterande varningsljus, LGF-skylt och snabbkopplingar på sticka.
Catterpillar är ett multinationellt företag med tillverkning över hela världen. Just Cat M315D är tillverkad i Grenoble i Frankrike.

Med konstant frost i över två veckor fick vår testmaskin, Caterpillar M315D verkligen visa vad den gick för. Men det är en tung och stabil maskin med stor kraft och arbetet med att lägga markpvc gick över förväntan.

I transport toppar maskinen 34 km/h. Det är helt okej för en hjulgrävare.

Med schaktblad fram och två stödben bak blir det stabilt i arbetet. Lägsta punkt är mitt under drivaxlarna, 39 centimeter.

Maskinen är utrustad med backkamera, drag och tipputtag.

Förarplatsen är bekväm med luftfjädrad stol som ställs in elektriskt.

De flesta strömbrytarna finns till höger i hytten. Till vänster om föraren finns reglage för redskapslås samt manövrering av stödben och schaktblad.

Motorn är en fyrcylindrig Caterpillar monterad i längdled. Den kommer man enkelt åt via en lucka på höger sida.

I undervagnen finns ett låsbart förvaringsfack på båda sidor.

Instrumenten är digitala och testmaskinen hade även ett grävsystem från Trimble. Bilden från backkameran visas i instrumentpanelen.

Vändradien är 7,1 meter, normalt för maskintypen.

Caterpillar M315D VA-bom 2 400 mm sticka
Motor: Fyrcylindrig Caterpillar på 4,4 liter och 101 kW (137 hk) effekt vid 2 000 rpm.
Transmission:    Hydrostat med elhydraulisk hög/låg
Däck:    11.00-20 fram och 11.00-20 bak
Bränsletank:    230 liter
Max lyfthöjd:     10 230 mm
Max räckvidd:    9 360 mm
Max grävdjup:    5 690 mm
Max hydraulflöde:    220 l/min
Max hydraultryck:    350 bar
Yttre hydraulik fram:    2 dubbelverkande uttag
Yttre hydraulik bak:    1 enkelverkande uttag
Vändradie:    7,1 m
Vikt:    18 300 kg
Serviceintervall:    Motoroljebyte 500 timmar (8 liter), Transmissionsoljebyte 2 000 timmar (2,5 liter), Hydrauloljebyte 1 000 timmar (180 liter)
Pris:    3 311 000 kronor

Utrustning testmaskinen
Luftkonditionering
Luftfjädrad förarstol
Säkerhetsbälte
Drag för vagn och tipputtag
Sitech grävsystem
Bomdämpning
Rototilt
Centralsmörjning
Gräv- och planeringsskopa

Relaterade artiklar