Fortsatt tillväxt i dagligvaruhandeln
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 0,6 procent under mars 2022 jämfört med samma månad 2021, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex. Kalendereffekten för mars månad beräknas till -2,4 procent till följd av att påsken inföll i början av april i fjol, vilket innebar att en stor del av påskinköpen gjordes i slutet av mars. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgår därmed till 3,0.
Men det är inte mängden livsmedel som ökar utan omsättningen. Livsmedel blir nu allt dyrare och därmed säljs det färre mängd livsmedel men till ett större pris totalt sett.
– Livsmedelspriserna har fortsatt öka under månaden och försäljningstillväxten kan huvudsakligen härledas till att inflationen steg även i mars. Men bortsett från det är det tydligt att det är i butik som försäljningsutvecklingen sker, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Försäljningen i e-handeln minskade under månaden med 29,7 procent jämfört med samma månad i fjol. Hemleverans minskade med 20,0 procent och upphämtning i butik med 38,3 procent. Jämförelsetalen var dock starka, då e-handelstillväxten uppgick till hela 109,1 procent i mars 2021. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i mars till 5,4 procent.
– För sjätte månaden i rad ser vi en negativ tillväxt inom e-handeln, vilket är en följd av den kraftiga försäljningsutvecklingen i fjol. E-handelsandelen ligger nu på dryga fem procent, avslutar Karin Brynell.
Den totala försäljningsutvecklingen under årets första kvartal uppgick till 1,3 procent, jämfört med samma kvartal föregående år. Försäljningsutvecklingen ökade med 3,0 procent i fysisk butik och minskade med 19,1 procent i e-handeln.
Prisökningen för livsmedel och alkoholfria drycker uppgick under månaden till 5,8 procent enligt SCB:s KPI, vilket gör att den prisjusterade utvecklingen för dagligvaruhandeln uppgick till -5,3 procent. Den pris- och kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick under månaden till -2,8 procent.