Fortsatt tillväxt i dagligvaruhandeln i augusti
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 4,4 procent under augusti 2024, jämfört med samma månad 2023, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker uppgick under augusti till 1,4 procent enligt SCB:s Konsumentprisindex. Det gör att den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln kan estimeras till 3,0 procent.
– Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade under augusti och det går att skönja en förhoppning om stärkt köpkraft. Vi ser fortsatt en avmattande inflation och augusti var den åttonde månaden i rad då prisutvecklingen för livsmedel och alkoholfria drycker var lägre än den övergripande inflationen, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Försäljningsutvecklingen i butik uppgick i augusti till 4,4 procent jämfört med samma månad i fjol. Försäljningen i e-handeln ökade under månaden med 3,9 procent. Hemleverans minskade med 0,3 procent och upphämtning i butik ökade med 9,9 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i augusti till 3,9 procent.
– E-handelsandelen ligger återigen stabilt runt fyra procent. Av den totala e-handelsförsäljningen står hemleveransen för 56 procent och upphämtning i butik för 44 procent, avslutar Karin Brynell.
Kalendereffekten beräknas till 0,9 procent för augusti. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 3,5 procent under augusti månad. Justerat för både inflation och kalenderkorrigering estimeras försäljningsutvecklingen under månaden till 2,1 procent.Dagligvaruindex för september publiceras 16 oktober.