ANNONS

Framgångsrikt med simuleringsteknik på naturbruksskolorna

För två år sedan invigdes nya, toppmoderna simuleringscenter på Naturbruksskolorna Sötåsen, Uddetorp och Svenljunga. I mars 2018 hölls invigningarna och sedan dess har tekniken varit en del av undervisningen.

Bengt Jonsson som är yrkeslärare på Naturbruksskolan Sötåsen är en av de som flitigt använt simulatorerna i sin undervisning sedan dess. Han har tydligt sett att simulatorerna gett effekt.

Sista lektionen under förra terminen skulle eleverna backa med traktor och kärra på gårdsplanen. Samtliga elever lyckades backa perfekt bakåt och även göra en 90-graders sväng. Det har aldrig hänt tidigare, berättar Bengt.

Bengt berättar att den nya undervisningsformen är värdefull på flera olika sätt. Dels ger det möjlighet till mer individuell övning då eleverna kan sitta i varsin simulator och träna på moment i sin egen takt. Det har visat sig att fler haft lättare att genomföra momenten ute i de verkliga maskinerna efter en tids träning i simulatorn. Han berättar också att det ger läraren möjlighet att se fler talanger hos eleven, som kanske inte visats ute på gården.

Nu får vi lättare med oss de elever som varit osäkra på att köra maskiner till en början. Vi kommer längre i övningarna både i simulatorerna och ute i verkliga maskiner både med de elever som är nybörjare och de som kört mycket tidigare, säger Bengt.

Elin Eriksson och Erik Larsson är två av de elever som regelbundet har lektioner i simuleringscentret. Elin berättar att simulatorerna ger en möjlighet att träna på övningar i egen takt och utgå från den nivå man själv är på.

Läraren låser upp övningar utifrån den nivå man är på, sedan får man träna på dem i sitt eget tempo. Det finns också möjlighet att gå tillbaka och träna på övningar man redan klarat.

Eleverna har undervisning i simulatorerna en förmiddag varannan vecka och har även tillgång till simuleringscentret två kvällar i veckan tillsammans med internatpersonalen.

Även om man kört tidigare så kan man använda dem för att utveckla vissa saker, som att backa med släp eller att hantera maskiner och verktyg i svår terräng, berättar Erik.

Simulatorerna är inte tänkta att ersätta körningen i verkliga maskiner, men utgör ett bra komplement till den. De gör att eleverna kan träna i en riskfri miljö och öva upp en säkerhet i början av utbildningen eller vid träning av nya maskiner eller moment. Tekniken gör också undervisningen mer klimatsmart då en del av körträningen kan göras utan co2-utsläpp.

Relaterade artiklar