Fransmännen laddar för jättemässa
Den 78:e upplagan av SIMA, den internationella mässan för jordbruk och boskap, hålls 24 till 28februari 2019 på mässområdet Paris-Nord Villepinte. De världsledande aktörerna inom jordbrukssektorn har redan bokat sina platser, vilket bekräftar mässans betydelse och goda rykte. Nästa års SIMA fokuserar mer än någonsin på aktuella jordbruksfrågor. Mässan följer upp olika initiativ hand i hand med branschens aktörer och erbjuder ett helhetsperspektiv på viktiga problemställningar: allt från ekologiskt jordbruk och AgTech till agronomi och uppfödning. Genom en mängd teman kommer möjligheterna med olika former av lantbruk att visas upp.
FOKUS PÅ AKTUELLA OCH FRAMTIDA UTMANINGAR
SIMA har positionerat sig som en viktig mötesplats där jordbruksindustrins olika grenar kan diskutera ekonomiska, demografiska, klimatrelaterade och miljömässiga frågor. Inom ramen för detta har man i år skapat en paviljong för jordbruksprodukter som samlar utställare inom utsäde, växtnäring, gödselmedel och växtskydd. För första gången finns på 2019 års mässa också en boskapsdag i samma stil som SIMAGENA, känt för sin genbank och stora variation av nötkreatur.
Vissa stora evenemang återkommer från tidigare år, däribland SIMA African Summit, en internationell konferens kring ett aktuellt tema kopplat till den afrikanska kontinenten, och SIMA Dealer’s day, som samlar distributörer från hela världen. I samarbete med AXEMA organiseras även seminarier och rundabordssamtal kring en mängd olika ämnen (däribland ekologiskt lantbruk, uppkopplade verksamheter och agronomi).
SIMA LYFTER FRAM INNOVATIONER FRÅN JORDBRUKSVÄRLDEN
Ett av SIMA:s kännetecken är ett starkt fokus på framsteg och innovationer, något som även är aktuellt för 2019 års mässa där den andra upplagan av Start up-paviljongen är ännu större och mer internationell än föregående år. På annat håll samlar Innovationsbyn bland annat Framtidsforum och dess videovägg, Innovationsgalleriet – ett skyltfönster för SIMA Innovation Awards 2019 med dess uppfinningsrika och futuristiska tjänster och jordbruksprodukter – samt porträtt av nytänkande lantbrukare från Frankrike och resten av världen.
EN INTERNATIONELL MÖTESPLATS FÖR AFFÄRER OCH KUNSKAPSUTBYTE
Senaste gången SIMA hölls kom besökare från 135 länder, vilket gör mässan till en verklig referenspunkt för lantbrukare. Inför 2019 intensifierar mässan sin marknadsföring via ett internationellt nätverk som består av 47 kontor och ett aktivt program för att rekrytera besökare i över 90 länder, framför allt Latinamerika (Argentina, Brasilien, Chile, Mexiko, Peru och Venezuela) samt Östeuropa (Ryssland och Ukraina).