Full fart i italienska tröskfabriken
Det är nu tre år sedan Agco köpte loss tröskfabriken i Breganze, Italien av italienska Argo, en mindre maskintillverkare som i sin tur köpte fabriken år 2000 då nybildade CNH tvingades sälja den anläggningen tillsamans med cirka tio andra produktionsanläggningar, för lantbruks- och entreprenadmaskiner runt om i värlen, för att myndigheterna skulle godkänna sammanslagningen av Case IH och New Holland i november 1999.
Ni som varit med ett tag i branschen vet att det i denna fabrik i Breganze tillverkades Laverdatröskor. De var terracottafärgade och matschade Fiattraktorerna, naturligt då det var Fiatkoncernen som ägde tröskfabriken.
Agco i sin tur tillverkade sina tröskor i Randers i Danmark, före detta Dronningborg samt i USA och lät finska Sampo tillverka de minsta Massey Fergusontröskorna. Detta var inte Agco nöjda med och för drygt fem år sedan stängde man fabriken i Randers, upphörde med samarbetet med Sampo samt lät Argo med sin fabrik i Breganze tillverka tröskor i fabrikaten Challenger, Fendt och Massey Ferguson, som Agco marknadsförde som sina. Efter några års samarbete köpte Agco in sig i fabriken och sedan tre år äger Agco hela trsökfabriken i Breganze.
I dag är den totalrenoverad och produktionen har ökat. Även antalet tröskmodeller har ökat och i dag har man även rotorteknologi. År 2013 procucerades det 1 300 tröskor i fabriken i Breganze.