ANNONS

Full koll på slaktkedjan

Nordens första digitala slaktkedja för nötkreatur ska utvecklas i ett projekt. Gotland Grönt Centrum AB har fått finansiering från Leader Gute och ska i samarbete med Gotlands Slagteri, Hencol och intresserade lantbrukare utveckla den digitala slaktkedjan.

Projektet ska skapa en teknisk infrastruktur för att knyta ihop tillgängliga system till en helhet som säkerställer djuridentiteten digitalt, ger bättre information till lantbrukaren, säkrare arbetsmiljö för djurskötare, transportörer, slakteripersonal och veterinärer samt möjliggör på sikt bättre information till intresserade kunder.

Kalvar märks med elektroniska örontaggar, EID, som lantbrukaren använder under uppfödningen. Djurets identitet avläses digitalt vid lastning vilket minskar risken för felregistrering och förbättrar arbetsmiljön på gård. På slakteriet underlättas identifiering av veterinären som kan säkerställa djuridentiteten enklare jämfört med tidigare. Vid slakt avläses djurets identitet elektroniskt och registreras automatiskt in i systemet.

”En digitalisering av slaktkedjan möjliggör en effektivare logistik vid intransport av slaktdjur. Digitaliseringen bidrar också till utvecklande av den gotländska nötköttsproduktionen. Vi ser att detta troligtvis är en ny branschstandard inom några år och vi tycker att är mycket spännande att få vara med i projektet, det blir dessutom ytterligare ett steg i att minska vår miljöpåverkan” säger Fredrik Sundblad platschef på Gotland Slagteri. ”Vi satsar mycket på att erbjuda ett klimatsmartare kött.”

”Fantastiskt spännande att vår teknik och koncept nu blir verklighet i detta digitaliserings­projekt. Genom att skapa den datadrivna värdekedjan sätter vi tillsammans en ny standard. Med start på Gotland” säger Johan Karlberg, vd på Hencol. ”Digitaliseringen lägger även en grund för att arbeta med kvalitetsförbättringar och spårbarhet i alla led i kedjan.”

Relaterade artiklar