Fulländad servicemaskin som sparar arbetstimmar
Bobcat BoomLader 40-17-19 passerar två fabriker innan den är klar för leverans. Men sen är den också en fulländad servicemaskin som sparar arbetstimmar.
Det tyska företaget Meiz Baumaschinen köper in fabriksnya Bobcat teleskoplastare från den amerikanska maskintillverkaren och bygger om dem till servicemaskiner för personkorg. Det innebär att det är Meiz Baumaschinen som står för CE-märkningen och räknas som den som sätter maskinen på marknaden.
I Sverige säljs systemet av Olofsson i Syd och Alfi-Con i samarbete och det är hos den förstnämnde Conpot fått möjlighet att testa denna flexibla maskin.
Först och främst handlar det om en stabil och robust teleskoplastare i botten. Bobcat T40170 är en effektiv maskin med bra prestanda och vikt. Med nästan 11 ton olastad och en effektiv hydrostatdrift, med två elmanövrerade växelsteg, har man resurser att sätta emot i tuffa arbeten. Toppfarten är 30 km/h.
Det här är en flexibel maskin som kan lasta tungt och även högt. Teleskoparmen når, med sina tre leder, drygt 17 meter högt och kan nå ytterligare en halv meter om man går upp ”på tå” med hjälp av stödbenen.
Stödbenen manövreras enkelt med två strömbrytare i högerpanelen. Här finns även ett skrollhjul för att styra nivelleringen. Denna kolv sitter mellan de dubbla maskinchassina och därmed kan man ändra lutningen i sidled även när man står stadigt på stödbenen.
Lastaren kör man med joystick och i den finns ytterligare två skrollhjul för utskjut och fjärdefunktion. På testmaskinen är det vinklingen av personkorgen som manövreras där.
Fram/back och hög/låg manövreras med spaken till vänster om ratten och till vänster om förarstolen sitter den mekaniska handbromsen. Reglage och knappar sitter bra placerade och föraren har perfekt sikt. Ett stort takfönster som går ihop med framrutan ger bra sikt uppåt.
Dörren kan öppnas med övre halvan om man vill köra med nära kontakt till naturen. Som brukligt på teleskoplastare med hytten placerad på sidan är insteget nära marken och det är lätt att ta sig in i hytten genom den breda dörren.
Testmaskinen går dock under benämningen BoomLader 40-17-19 och på den finns ytterligare en nyckel och en strömbrytare. Med motorn frånslagen och parkeringsbromsen från, slår man om denna nyckel och strömbrytare, och vips så kan hela maskinen köras från personkorgen.
Det är detta som är BoomLader, vilket kan verka enkelt, men är en ganska invecklad ombyggnad eftersom det är många säkerhetsaspekter att ta hänsyn till.
Med motorn frånslagen klättrar man således in i korgen och kör sen maskinen därifrån med hjälp av en fjärrkontroll.
Motorn startas, lastaren manövreras på alla tänkbara vis och maskinen körs framåt/bakåt samt kan styras med en liten joystick. Man kan även vinkla korgen 90° åt båda hållen och nivellera hela maskinen samt reglera stödbenen.
Ett säkerhetssystem håller koll så ingen olycka kan inträffa. Om korgen och maskinen inte befinner sig inom tillåtna värden, vad gäller vågplanet, måste föraren rätta till detta innan man kan höja eller skjuta ut teleskoparmen mer.
Det går inte heller att köra maskinen framåt/bakåt när teleskoparmen är utskjuten.
Min egen självbevarelsedrift hade stoppat det. Enbart med bommen rakt upp och teleskoparmen inne är man 7 meter upp i luften. Även när man kör sakta framåt gungar det betänkligt där man står. Maxfarten när man kör från personkorgen är cirka 3 km/h.
Fördelen med BoomLader 40-17-19 är naturligtvis att en man kan göra samma arbete som två. I stället för att ha en person i hytten och en i korgen klarar man sig själv. Dessutom är lagen sådan att för att förflytta en maskin från marken får det inte finnas någon i personkorgen. Det hade alltså tagit längre tid med två man än med en man för samma arbete.
Trots sina 11 ton och dryga 6 meters längd är BoomLader 40-17-19 en mycket smidig maskin med liten vändradie tack vare fyrhjulsstyrningen.
När det gäller service finns det inte mycket att klaga på. Allt sitter bra till och Bobcats teleskoplastare skiljer sig inte från de andra fabrikatens, kör man mycket på väg behöver man byta transmissionsoljan ofta, efter cirka 500 timmar.
BoomLader 40-17-19.
Motor: Fyrcylindrig Perkins på 4,4 liter och 74,5 kW (100 hk) effekt och max vridmoment 410 Nm
Transmission: Hydrostat
Däck: 400/80×24 fram och 400/80×24 bak
Bränsletank: 140 liter
Lyftkapacitet: 4 000 kg
Lyfthöjd: 17 430 mm
Max hydraulflöde: 135 l/min
Max hydraultryck: 250 bar
Yttre hydraulik fram: 2 dubbelverkande uttag
Vändradie: 4,15 m
Vikt: 10 970 kg
Serviceintervall: Motoroljebyte 500 timmar (8,5 liter), Transmissionsoljebyte 500 timmar (11,9 + 11,4 liter), Hydrauloljebyte 2 000 timmar (77 liter)
Pris: 1 098 000 kronor
Vad kostar utrustningen.
Luftkonditionering: 25 000 kronor
Luftfjädrad förarstol: 10 000 kronor
Säkerhetsbälte: std
Hitch bak: std
Diffspärr bak/fram: std
Bomdämpning: std
Skopa: std
Hydrauliska pallgafflar: std
Personkorg (styrbar från korg): std