Gastrino – nytt eget varumärke för storkök
Gastrino heter Axfoods nya egna varumärke som främst vänder sig till restaurangbranschen. I januari 2020 finns de första Gastrino-produkterna ute i butik
Varumärket och produkterna är framtagna i samarbete mellan Dagab, Axfoods bolag för inköp och logistik, och Axfood Snabbgross.
De första produkterna kommer att lanseras under januari 2020 och kommer att finnas i samtliga av Axfood Snabbgross 25 butiker runt om i Sverige. I ett första steg rör det sig om ett 30-tal artiklar som exempelvis pasta, krossade tomater, pesto, oliver, ägg, hamburgerdressing och bearnaisesås.
– Vår förhoppning framåt är att kunna lansera många nya Gastrino-produkter som bidrar till enkelhet och matglädje för våra restaurangkunder, säger Per Engström, marknads- och e-handelschef för Axfood Snabbgross.
Produkterna är i storpack och i första hand framtagna för storkök. Vissa produkter kommer även gå att köpa hos Axfoodfamiljens övriga kedjor.
Axfood Snabbgross är Axfood-koncernens restauranggrossist och Sveriges ledande hämtgrossist med inriktning mot restaurang, fast food och café. Axfood Snabbgross har under de senaste åren haft en stark tillväxt och ökat mer än övriga marknaden.
– Genom att erbjuda ett starkt och pålitligt eget varumärke som Gastrino vill vi flytta fram vår marknadsposition ytterligare, säger Eva Pettersson, vd för Axfood Snabbgross.