Häftig design på ny SUV
Nissan Juke är en nydesignad bil från japanska Nissan som får många att vända sig om när man kör förbi. Sen om folk tycker den är snygg, det är det delade meningar om.
Det råder inget tvivel om att man tittar lite extra på Nissan Juke när den rullar förbi. Formerna är oregelbundna och bilen känns som en blandning av crossover och sportkupé. Blinkerslamporna fram till exempel, sticker upp och ligger ovanpå motorhuven och handtagen på bakdörrarna sitter uppe i övre delen av dörren för att nämna några detaljer som sticker ut. Körmässigt rullar den på bra. Testbilen som Conpot provkörde var en tvåhjulsdriven diesel. Den finns även att få som fyrhjulsdriven. Motorn går fint och ljudnivån är vettig i bilen. Motorn är på 110 hästkrafter och levererar 240 newtonmeter som mest. Bilen är ingen sportraket men skaplig acceleration får man ändå säga att bilen har. Den känns stabil att köra och Juke beter sig bra på vägen. Växellådan är en sexväxlad manuell låda och det är tyvärr det enda alternativ man kan få till dieselmotorn. Väljer man istället en bensinmotor så kan man få automatisk växellåda. Det finns två olika bensinmotorer att välja på, en med 117 hästkrafter och en kraftfullare på 190 hästkrafter. Testbilen är röd inne i kupén vilket ger ett sportigt intryck, men lite mycket rött för min smak. I övrigt är instrumentpanelen sig ganska lik och inget direkt att anmärka på. Det finns dryckeshållare och diverse fack att ha saker i. Något som jag dock saknar är armstöd vilket underlättar vid längre turer.
Baksätet är ganska litet och ska det sitta tre fullvuxna män så sitter man ganska trångt, framförallt med en takhöjden så håret når taket.
Bagaget är litet på Nissan Juke och rymmer 251 liter. Fäller man baksätena får man in 830 liter. Väljer man en fyrhjulsdriven Juke får man tyvärr ett ännu mindre bagageutrymme eftersom den har en annan upphängning till fjädringen, vilken stjäl mer plats. Under bagaget finns ett fack där man kan ha diverse ”bra-att-ha” saker, som startkablar och bogseringslina. Lyfter man ut den insatsen hittar man reservhjulet.
Nissan har lagt till lite finesser som gör körningen roligare. Man kan mäta hur mycket gravitationskraft som bilen utsätts för under körning och kurvtagning. Man kan även se hur bra man är på att köra miljövänligt då man ska samla ihop så många eco-stjärnor som möjligt genom att kör miljösmart.
Det finns tre olika utrustningsnivåer på Nissan Juke nämligen Visia, Acenta och Tekna.
Testbilen var en Acenta och då får man bland annat klimatanläggning och farthållare som standard. Under oktober 2010 började Nissan Juke levereras ut till kunder över landet. Priset på Nissan Juke börjar på 156 500 kronor för den lilla bensinmotorn och enklaste utrustningsnivån. Med den minsta dieselmotorn kostar bilen 172 500 kronor inklusive moms med den enklaste utrustningsnivån.
Plus:
Priset
Nytänk med designen
Hög utrustningsnivå
Minus:
Ingen automatisk växellåda till diesel
Trångt i baksätet
Inga armstöd
Fakta:
Nissan Juke Acenta 1,5 dCi
Motor: 1,5 liters turbodiesel med laddluftskylare och direktinsprutning
Max effekt: 81 kW (110 hk) vid 4 000 rpm
Max vridmoment: 240 Nm vid 1 750 rpm
Transmission: Sexväxlad manuell låda
Toppfart: 175 km/h
Acceleration: 0–100 km/h på 11,2 sekunder
Förbrukning: 0,51 liter per mil (enl. Nissan) på blandad körning
Bränsletank: 46 liter
Yttre vändradie: 5,35 meter
Markfrigång: 180 millimeter
Mått: längd 413,5 cm, bredd 176,5 cm, höjd 156,5 cm, hjulbas 253 cm
Vikt: tjänstevikt 1 245 kilo, totalvikt 1750 kilo
Släpvagnsvikt med B-körkort: 1 250 kilo
Pris på testbilen: 203 000 kronor inklusive moms