ANNONS

Halvstor steglös

Valtra N163 Direct är en verklig allroundtraktor som med sin steglösa transmission och fina hydraulik är mycket användarvänlig.

Med den nya Valtra N163 Direct, som kom för ett år sedan, är N-serien synnerligen komplett. Med inte mindre än tretton olika modeller sträcker sig serien från 65 till 120 kW (88–163 hk) och med effektstyrning när den största, N163 Direct, ända upp till 126 kW (171 hk). Det är ganska mycket för en fyrcylindrig traktor.
Fördelen med en effektstark fyrcylindrig traktor är att man får mycket effekt i en lätt och smidig maskin. Det är en fördel när man kör med kraftuttagsdrivna redskap, exempelvis vallmaskiner eller vid användning av frontlastare. Traktorn väger endast 32 kg per hästkraft.
Det är oftast bra när traktorer är lätta i sin konstruktion. Behöver man mer vikt i vissa arbeten går det ju alltid att belasta med vikter i hjul och front, men tvärt om går ju inte.
Traktorn har som standard 540 ekonomi och 1 000 rpm kraftuttag med växling i spak i hytten. Genom att vända kraftuttagstappen kan man erhålla 540 i stället för 1 000 rpm. För ett tillägg om 5 900 kronor kan man få traktorn med drivhjulsberoende kraftuttag.
Testtraktorn hade en del extrautrustning som inte är med i priset i vidstående faktaruta. Hyttfjädring, förberedd för autostyrning och taklucka är exempel på det.
Hydrauliken är fin i N163 Direct. Med fem dubbelverkande yttre hydrauluttag och lastkännande system är det här en bra traktor när det behövs olja externt. Två uttag manövreras med en joystick i höger armstöd och de andra i bekvämt placerade vippor. Testtraktorn har lastare och då kör man den med joysticken. Med en knapp uppe på spaken får man flöde i tredjefunktionen.
Tycker man inte att hydraulflödet räcker till finns det en större pump som ger 160 liter per minut för ett tillägg om 5 000 kronor.
Vi testar traktorn med lastare och noterar att den har en bra viktfördelning. Det enda att anmärka på är att lastaren försvinner framför motorhuven när man arbetar marknära med redskapet. Detta är ett problem alla traktorer har, förutom dem som är speciellt konstruerade med låg nos.
Bortsett från det är sikten bra i traktorn och trots att hytten har B-stolpar är dörrarna konstruerade så att det är gott om plats att komma in och ur hytten.
Man sitter bra i det luftfjädrade sätet och den ställbara ratten är liten och sportig. Instrumenten är analoga, men den mesta informationen finns även i en digital display i höger A-stolpe. Längst fram i höger armstöd finns en monitor i vilken man gör alla inställningar vad gäller motor, hydraulik och transmission.
Testtraktorn har även vändtegsautomatik vilket är praktiskt och avlastande för föraren när man kör långa arbetspass.
Vi kör i fält med en tre meter bred kultivator och traktorn har inga problem att dra den. Den steglösa transmissionen väljer själv lämplig utväxling och motorvarvtal i förhållande till dragkraftsbehov och den hastighet vi valt. Med en relativt grund bearbetning med Dal-Bo Dincon håller N163 Direct utan problem 15 km/h i stubbåkern.
I tranport är det bara att trampa på gaspedalen och låta traktorn inta toppfarten, i Sverige 40 km/h. Om det inte går allt för tungt minskas motorvarvtalet med automatik när vald fart är nådd och på så vis blir det tystare i hytten samtidigt som bränsleförbrukningen minskar.
Men hytten är inte den tystaste på marknaden. Vi mäter upp 68 dBA stillastående på tomgång och 78 dBA vid fullgas, 2 200 rpm.
Valtra N163 Direct är en avancerad traktor med många finesser vad gäller hydraulik och transmission och därför finns det en hel del strömbrytare och rattar ute till höger om föraren. Men när man lärt sig vad som är till vad så upplever man inte det som negativt.
Servicemässigt är det inte mycket att orda om traktorn. Ett bytesintervall på 500 timmar vad gäller motorolja är högst normalt, de bästa traktorerna ligger på 600 timmar i dag. Det som däremot är bra vad gäller oljor är att N163 har separat olja vad gäller hydraulik och transmission, något som säkerställer att man inte får föroreningar i transmissionsoljan via yttre hydraulik.
Motorhuven öppnas i framkant och lyfts på gasdämpare. Tyvärr finns det en plåt kvar på varje sida som måste tas bort separat.
Helhetsintrycket av Valtra N163 Direct är dock mycket positivt och det blir inte sämre av ett pris på endast 5 543 kronor per hästkraft. Det är mycket konkurrenskraftigt för en traktor med steglös transmission.

Valtra N163 Direct har kompakta mått. Höjden över hyttaket är endast 2,85 meter och vändradien är 6,1 meter.

Frontlyften klarar 3,5 ton om man utrustat sin N163 med det. Då har man knappar för att manövrera den utifrån. Bra när man kopplar.

Tyvärr blir det kvar en plåt på varje sida som måste lossas separat då man öppnar motorhuven.

Insteget är bra och trappan, med tre steg är inte särskilt brant.

Traktorn har fem dubbelverkande uttag som standard. Här ser vi även den mekaniska hyttfjädringen samt hållare för lyftdragkroken.

Valtra har ett bra säkerhetssystem. Drar man i den gula öglan stannar kraftuttaget omedelbart. Här ser vi även en praktisk hållare för tre waltershiedkulor.

I fram/backspaken till vänster om ratten finns även parkeringsläge. Det är bra. Mindre bra är dock det enkla passagerarsätet.

Det viktiga finns i höger armstöd, men det är ändå gott om strömbrytare ute i högerpanelen. Kraftuttagsvarvet växlas med en mekanisk spak.

I taket till höger sitter radio och ytterligare en mängd strömbrytare. Till vänster i taket finns panelen för hyttventilationen.

Även höger dörr fungerar på Valtra N163 Direct.

Valtra N163 Direct är en bra allroundtraktor som passar till transport, lastararbete eller som här till jordbearbetning.

Valtra N163 Direct
Motor:    Fyrcylindrig AgcoSisuPower på 4,9 liter och 126 kW (171 hk) maxeffekt och max vridmoment 700 Nm
Transmission:    Steglös
Däck:    540/65R28 fram och 650/65R38 bak
Bränsletank:    230 liter
Lyftkapacitet:    8 100 kg
Max hydraulflöde:    115 l/min
Max hydraultryck:    205 bar
Yttre hydraulik:    5 dubbelverkande uttag
Vikt:    5 600 kg (utan vikter)
Vändradie:     6,1 m
Serviceintervall:    Motoroljebyte 500 timmar (17,5 liter), Transmissionsoljebyte 2 000 timmar (65 liter), Hydrauloljebyte, 1 000 timmar (62 liter)
Kraftuttag:    540, 540E och 1 000 rpm
Pris:    948 000 kronor
Pris per hk:        5 543 kronor

Vad kostar utrustningen
Luftkonditionering:    std
Frontvikter, 10 x 40 kg: 11 000
Passagerarsäte:    4 500
Frontlyft och pto:    61 000
Hydraulisk släpvagnsbroms:    std
Luftfjädrad förarstol:    std
Säkerhetsbälte förare: std
Säkerhetsbälte passagerare:    Ja om säte
Vändbar förarplats:     36 000
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok:    12 000
Framaxelfjädring:    33 000
Hyttfjädring:    6 600
Krypväxel:        std

Fem plus:
–    Liten vändradie
–    Även höger dörr är användbar
–    Separat olja Hydr/trans
–    Bra transmission
–    Låg hytt

Fem minus:
–    Högt ljud
–    Litet passagerarsäte
–    Delad motorhuv
–    B-Stolpe
–    Mekanisk pto-växel

Relaterade artiklar