ANNONS

En New Holland när den är som bäst

Liten och smidig till sitt yttre men rymlig och modern till sitt inre. New Holland T6.160 AutoCommand passar utmärkt till alla typer av jobb och på de flesta av gårdar med sin bekväma hytt, starka motor och smidiga konstruktion.
New Holland tar ett viktigt steg för fyrcylindriga traktorer med sin nya T6 AutoCommand. Med den är det numera inte en självklarhet att välja en sexcylindrig maskin i klassen 120-160 hästkrafter, utan en smidig, stark och modern fyra kan vara en god utmanare. Låt oss titta närmre på vad vi menar.
Ställer man sig vid traktorn ser den inte särskilt stor ut och absolut inte som att den har lite över 160 hästkrafter. Storleken kan försvaras av att det är samma chassi som för de mindre T6-modellerna och motorn för att man med dagens teknik kan plocka ut rejäl effekt ur förhållandevis små spisar. Kombinationen av dessa två parametrar blir en maskin som är smidig vid lastararbeten och körning på trånga utrymmen, samtidigt som den har effekt nog för att dra dagens tunga jordbearbetningsredskap.
Tar vi en titt under den korta och något sluttande motorhuven hittar vi där en fyrcylindrig motor från CNHs motorfabrik Fiat PowerTrain. Den har en cylindervolym på 4,5 liter och effekt på 105 kW (143 hk). Vid kraftuttagsarbeten och transport styrs effekten om till maximala 120 kW (163 hk) Den höga effekten gör att vi i transport ligger på endast 1 400 varv per minut i 41 km/h, vilket sparar bränsle.
I de dagliga servicerutinerna ligger traktorn bra till. Motorhuven öppnas rakt uppåt i ett stycke och frilägger hela motorn. Därmed når man enkelt kylare, luftfilter och oljesticka, även om svängda hjul är att föredra för de två sista. På motorns högersida finns även polerna till batteriet framdragna.
Traktorer i denna storlek har ofta lastare, vilket den sluttande och korta motorhuven visar. Även det faktum att SCR-katalysatorn inte skymmer sikten ner mellan framhjulen visar på detta.
Tar vi oss vidare hittar vi en liten och låsbar verktygslåda ovanför dieseltanken. Locken för tankning av diesel och AdBlue sitter bra och precis under varandra, vilket gör att man kan tanka båda samtidigt. Trappan upp till hytten skryter inte med att den är bredast i klassen, men den har något annat som vi uppskattar. Till höger mot bakskärmen sitter nämligen en hållare för jordbruksdraget. Med New Holland T6 AutoCommand är det alltså slut med att tränga sig in mellan lyftarm och bakdäck för att i en position där man inte alls är särskilt stark plocka med sig draget.
Till höger på traktorn finns även där en trappa upp till hytten och bra är att den trots armstöd med inbyggd monitor, kan användas för passage. Det gäller att man vrider stolen för att komma förbi.
Baktill finner vi inte helt ovanligt trepunkt och hydrauluttag, bland annat. Trepunkten lyfter hela 7 117 kg och dessutom rejält högt, hela 104 centimeter från mark till kulhål. En nackdel med trepunkten är toppstångens fäste när den inte används. Den är enkel att hänga upp, men har en förmåga att svaja när man kör. Hydrauluttagen är fyra till antalet och manövreras via vippor i armstödet. För varje uttag kan tid och flöde ställas in. Hydraulpumpen är lastkännande och ger maximalt 150 minutliter. Den traktor vi provkör har hydrauliskt utskjut och detta kopplas med slangar i ett dubbelverkande uttag. Utan utskjutet syns inte dragkroken vid tillkoppling. Knapparna för trepunktsmanövrering och kraftuttag på bakskärmarna sitter bra till. Här kan man även få knappar för ett hydrauluttag. Skärmarna är i vägen vid tillkoppling av redskap där det är trångt, exempelvis en konstgödselspridare, men hindrar i sin tur mycket stänk.
I hytten möts man av modernitet, bekvämlighet och ljus. Den är rymlig och har allt placerat på bra ställen. Börjar vi till vänster finner vi där ett mycket bekvämt passagerarsäte, som blir ett bord med nedfällt ryggstöd. Bakom detta, vid B-stolpen, finns en förvaringslåda och under denna kan man placera radiomottagare och kontrollbox om traktor ska utrustas med autostyrning. Ungefär i höjd med passagerarens vader finns ett nät placerat på hjulhuset. Där kan man lägga ett par handskar, men får då stå ut med att det blir fläckar på inredningen. Rakt fram i hytten har vi rattkonsolen. Ratten är inställbar i tilt- och teleskopled och i instrumentpanelen finns både analoga klockor och digitala fönster. Fönstren kan visa flera olika saker, vilka väljs med tryckknappar ovanför panelen. I konsolen finns också fläkten, vilket gör att man kan få luft ner mot fötterna. Bak föraren finns också ett luftutsläpp för att motverka imma på bakrutan. Till höger har vi något som man vanligtvis bara ser på större traktorer, nämligen ett armstöd som innehåller alla reglage och har en monitor för övervakning av traktorn.
Längst fram i armstödet sitter en monitor, lite större än en hand. Denna manövreras med pekteknik och är i färg. Hela sju olika sidor finns det att välja på, som alla ligger placerade ute till höger. Varje sida kan programmeras efter vad de ska visa, exempelvis traktor, GPS och ISOBUS. För den som önkar finns en större skärm, med ett mått på över 26 centimeter på diagonalen. Skärmarnas ljus stör ofta på natten, men på T6 AutoCommand dämpas ljuset så fort man slår till belysningen.
Precis bakom skärmen sitter körspaken, en joystick för lastare eller frontlyft och musen för inställning av trepunkten. Den sistnämnda sitter lite väl långt bort för min smak, men eftersom man enbart ställer arbetsdjupet och finmanövrerar vid tillkoppling där, stör det inte. Körspaken har i sin tur knapp för körriktning, trepunkt, två hydrauluttag, vändtegsautomatik, autostyrning och transmissionsinställningar. Att flytta handen därifrån är därför inte nödvändig särskilt ofta.
Nytt för hytten är dessutom att klimatpanelen är flyttad upp bredvid radion, i stället för som tidigare sitta i vänster B-stople.
Att köra traktorn är väldigt enkelt. Man plockar fram-/backspaken till vänster om ratten ur sitt parkeringsläge och väljer en första körriktning. I datorn ser man sedan vilket av tre programmerbara hastighetsområden man befinner sig i. Maximal hastighet väljs med scrollhjulet i körspaken och sedan kan man köra iväg. Antingen kör man med gaspedalen eller med körspaken. Bra med CNHs transmission är det går att kombinera dessa två och behöver därför inte välja en av dem med en knapp. För inbromsning trycker man på bromsen och likt en automatväxlad bil stannar traktorn. När bromsen släpps accelererar den till tidigare hållen fart. Så fort man är på rull kan man trycka in farthållaren och traktorn jobbar för att nå inställd maxhastighet.
Vi provkör T6.160 AutoCommand i både fält och i transport. I transport går den tyst och mjukt och med en ljudnivå på 76 dBA. Fjädring på framaxel och hytt bidrar till bra komfort. I fält drar vi en tremeters kultivator i 15 km/h på låga 1 500 varv. Körspaken gör arbetet bekvämt.
Vid tillkoppling av kultivatorn märker vi en intressant sak. Motorvarvtalet sjunker från 850 till 650 rpm då det inte sitter någon i förarstolen.

 

New Holland T6.160 AutoCommand

Motor:         Fyrcylindrig FPT på 4,5 liter och 120 kW (163 hk) maxeffekt och max vridmoment 676 Nm vid 1 500 rpm

Transmission:       Steglös

Däck: 520/60R28 fram och 650/60R38 bak

Bränsletank/AdBlue:        175/37 liter

Lyftkapacitet:        7 117 kg

Max hydraulflöde:  150 l/min

Max hydraultryck: 210 bar

Yttre hydraulik:     4 dubbelverkande uttag

Vikt:   5 600 kg (utan vikter) varav 40 procent på framaxeln
Vändradie:   5,65 m

Serviceintervall:     Motoroljebyte 600 timmar (10 liter), Transmissionsoljebyte 1 200 timmar (62 liter)

Kraftuttag:   540, 540E och 1 000 rpm

Pris:   846 000 kronor

Pris per hk:           5 190 kronor

 

Utrustning:

Luftkonditionering:         std

Frontvikter, 10 x 45 kg: 12 500

Passagerarsäte:      std

Frontlyft och pto:  74 500

Hydraulisk släpvagnsbroms:      std

Femte dubbelverkande uttag:     nej

Luftfjädrad förarstol:       std

Säkerhetsbälte förare:      std

Säkerhetsbälte passagerare:       std

Vändbar förarplats:         pris saknas

Hydraulisk utskjut lyftdragkrok:         std

Framaxelfjädring:   35 000

Krypväxel:            std

 

Tre plus:

  • Enkel att köra
  • Smidig kontra effekt
  • Bra reglageplacering

 

Tre minus:

  • Gemensam olja i transmission och hydraulik
  • Utstickande bakskärmar
  • Hala pedaler

 

New Holland T6.160 AutoCommand passar bra till såväl jordbearbetning, lastarbeten och transport. En genomtänkt fyrcylindrig traktor som utmanar de populära sexorna.

New Holland T6.160 AutoCommand passar bra till såväl jordbearbetning, lastarbeten och transport. En genomtänkt fyrcylindrig traktor som utmanar de populära sexorna.

Motorn kommer från FPT, är på 4,5 liter och mäter maximalt 120 kW (163 hk) med effektstyrning. Motorhuvens konstruktion gör att traktorn har enkel daglig service.

Motorn kommer från FPT, är på 4,5 liter och mäter maximalt 120 kW (163 hk) med effektstyrning. Motorhuvens konstruktion gör att traktorn har enkel daglig service.

Framaxelfjädring gör arbetet betydligt bekvämare. Vändradien med 520/60R28 fram är 5,65 meter.

Framaxelfjädring gör arbetet betydligt bekvämare. Vändradien med 520/60R28 fram är 5,65 meter.

Insteget är bra med den breda dörren. Till höger om trappan sitter hållaren för jordbruksdraget bekvämt placerat.

Insteget är bra med den breda dörren. Till höger om trappan sitter hållaren för jordbruksdraget bekvämt placerat.

Högerdörren går utmärkt att använda om man vrider sätet. Därmed får man bort armstödet och monitorn och kan passera utan problem. SCR-katalysatorn sitter bra till och skymmer inte sikten ner vid höger framhjul.

Högerdörren går utmärkt att använda om man vrider sätet. Därmed får man bort armstödet och monitorn och kan passera utan problem. SCR-katalysatorn sitter bra till och skymmer inte sikten ner vid höger framhjul.

Trepunkten lyfter 7 117 kg och man kan ha upp till fyra hydrauluttag bak. Lyfthöjden är hög, hela 104 centimeter från mark till kulhål. Till höger syns fjädern för hyttfjädring.

Trepunkten lyfter 7 117 kg och man kan ha upp till fyra hydrauluttag bak. Lyfthöjden är hög, hela 104 centimeter från mark till kulhål. Till höger syns fjädern för hyttfjädring.

Armstödet är detsamma som i större serier från New Holland. Det finns en större skärm att välja på om man önskar det. Körspaken är bakgrundsbelyst.

Armstödet är detsamma som i större serier från New Holland. Det finns en större skärm att välja på om man önskar det. Körspaken är bakgrundsbelyst.

Uppe till höger sitter radion med bluetooth, två förvaringsfack och numera även klimatpanelen. Glastaket ger en ljus hytt och sikt vid lastarbeten vid höga lyft.

Uppe till höger sitter radion med bluetooth, två förvaringsfack och numera även klimatpanelen. Glastaket ger en ljus hytt och sikt vid lastarbeten vid höga lyft.

Rattkonsolen är typisk New Holland med en blandning av klockor och digitala fönster. Fläkten i rattkonsolen gör att man kan få luft ner mot fötterna. Frikoppling och broms är inte klädda i gummi, vilket gör att man kan halka av dem om man trampar i botten med våta stövlar. Efter ett tag kör man inte alls med dessa pedaler, då transmissionen inte kräver det.

Rattkonsolen är typisk New Holland med en blandning av klockor och digitala fönster. Fläkten i rattkonsolen gör att man kan få luft ner mot fötterna. Frikoppling och broms är inte klädda i gummi, vilket gör att man kan halka av dem om man trampar i botten med våta stövlar. Efter ett tag kör man inte alls med dessa pedaler, då transmissionen inte kräver det.

I transport går traktorn på låga 1 400 varv i 41 km/h, vilket sparar bränsle och ger en låg ljudnivå. Fjädring på framaxel och hytt gör färden bekväm.

I transport går traktorn på låga 1 400 varv i 41 km/h, vilket sparar bränsle och ger en låg ljudnivå. Fjädring på framaxel och hytt gör färden bekväm.

Relaterade artiklar