ANNONS

Hybridteknik från Carraro

Den italienska traktortillverkaren Antonio Carraro utvecklar hybridteknik i sina kompakta traktorer. Den första modellen är på 102 hästkrafter, en maskin som följer fabrikatets normala konstruktioner med lika stora hjul runt om. Den nya traktorn visades naturligtvis på Eima i Bologna i mitten av oktober.

Utvecklingen av ett nytt hybriddrivsystem för Antonio Carraro kompakttraktorer är helt förenligt med nuvarande energibesparande projekt inom NRMM-sektorn “Non Road Mobile Machinery”. Projektet ställer upp det strategiska målet att minska skadliga utsläpp enligt mandat av PNRR Piano Nazionale di Ripresa e Resilienza (nationell plan för återhämtning och motståndskraft) och av nästa generations utlysningar som utfärdats av EU. Under de senaste åren har efterfrågan på effektiva, högpresterande mobila maskiner som inte är avsedda för väg kan tillfredsställa specifika driftsbehov lett till att forskarvärlden och de flesta industriella producenter inom detta område utforskar nya designlösningar. Valet av hybrid- eller helelektrifierade drivsystem är ett exempel inom fordonssektorn när det gäller de miljöfördelar som kan uppnås när det gäller att minska utsläppen av luftföroreningar, i synnerhet CO2. Och det är inte allt: fordon utrustade med elektriska delsystem kan erbjuda förbättrad övergripande prestanda tack vare mycket exakt kraftfördelningskontroll, vilket leder till en generell ökning av maskinens produktivitet jämfört med motsvarande modeller utrustade med traditionella drivsystem.

För ingenjörerna på AC Research & Development-avdelningen som arbetade i samarbete med Ecothea (uppstart av Polytechnic of Turin, specialiserad på design och prototyper av elfordon för applikationer på jordbruksmaskiner), var utmaningen lika ambitiös som den var spännande; Målet var att bygga en kompakt traktor med hybridteknologi, baserad på den mest komplexa modellen i Antonio Carraro-serien. En isodiametrisk traktor med backdrivning och ledad ram, med tanke på det typiska DNA:t för kompakta traktorer designade för specialiserat jordbruk. Fordon som nödvändigtvis måste vara kompakta, smidiga och bekväma. Resultatet gjorde ingen besviken: SRX Hybrid är ett kompakt fordon utrustad med alla bekvämligheter, som är fängslande även att se på, men framför allt “miljövänligt”. En traktor med en 55kW förbränningsmotor (3 cylindrar; cc1861; vätskekyld; Common Rail Turbo Intercooler bränsleinsprutningssystem) kombinerat med en 20kW elmotor, för totalt 75kW, motsvarande 102hk.
Kort sagt, SRX Hybrid (diesel/elektrisk) har flera mål:
• Garantera prestandanivån för så definierade konventionella maskiner;
• Minska utsläpp;
• Minska bränsleförbrukningen och underhållskostnaderna;
• Minska bulleremissioner;
• Fungerar i fullt elektriskt läge i slutna miljöer (bodar, växthus, stall, etc.)

Arkitekturen hos det hybridelektriska systemet, som är ett resultat av samarbetet mellan ANTONIO CARRARO SpA och ECOTHEA, gör det i första hand möjligt att utnyttja den tillgängliga kraften hos en dieselmotor i kombination med ett elektriskt drivsystem, vilket garanterar kontinuerlig dragkraft när du arbetar med kraftuttaget (med alla utrustning), under transport (med släpvagn) och vid materialhanteringsarbeten (kombination av fordonet med en gaffeltruck, lastare eller utrustning för vägarbeten). Denna typ av lösning, även på grund av komplexiteten på grund av de små utrymmena som är typiska för en specialiserad traktor, placerar projektet på de högsta innovationsnivåerna även med avseende på hybridarkitekturer inom fordonssektorn. Den totala toppeffekten kan faktiskt nå den för de mest kraftfulla konfigurationerna i den nuvarande Antonio Carraro-serien. Interaktionen mellan de två diesel- och elektriska drivsystemen för motorgeneratorer styrs av en elektronisk effektkontroll utvecklad speciellt för denna typ av maskin. Transmissionens oöverträffade arkitektur där elmotorn sätts in mellan dieselmotorn och växellådan, har deponerats med ett ACHybrid industripatent.

Relaterade artiklar