ANNONS

Hybridteknik med Toyota

Efter 16 år med hybridteknik och över 5,5 miljoner sålda hybrider ägnar Toyota hela
sitt deltagande vid den internationella bilmässan i Frankfurt till hybridtekniken.
Nyheterna är bland annat världspremiären av Yaris Hybrid-R koncept och den senaste
utvecklingen av Toyotas hybridbaserade bränslecellsbil. Toyota kommer även presentera de
tekniska landvinningar som skett sedan Prius, den första masstillverkade fullhybriden, hade
premiär 1997 och berätta om sina planer för denna branschledande teknik.
Yaris Hybrid-R koncept
Frankfurt innebär debut för Yaris Hybrid-R koncept, modellen är skapat som ett skyltfönster
för eventuella framtida utvecklingsidéer inom hybridtekniken.
Baserat på en serietillverkad Yaris hybrid har Hybrid-R en 1,6-liters GRE (Global Race
Engine) som utvecklats av Toyota Motorsport, kombinerat med två kraftfulla elmotorer som
ger bilen en intelligent fyrhjulsdrift och mycket höga prestanda.
Tekniken är hämtad från Toyotas framgångsrika tävlingsbil TS030 Hybrid där rörelseenergi
återvinns vid inbromsning och lagras i en superkondensator, en enhet som är särskilt lämplig
för användning i en sportbil tack vare sin höga effekttäthet och snabba urladdning.
Resultatet är en mycket fokuserad maskin, konstruerad för att leverera maximal körglädje,
både på väg och bana.
Bränslecellstekniken, nästa steg mot den ultimata utsläppsfria bilen
På mässan kommer Toyota att visa den senaste utvecklingen av bränslecellstekniken
(FCHV) inför lanseringen 2015. Efter 20 års forskning och utveckling av tekniken och mer än
15 års tester på väg i olika delar av världen påbörjas nu slutfasen inför världspremiären om
två år. Toyota anser att denna hybridbaserade teknik är den ultimata lösningen för den
utsläppsfria bilen, med vätgas som en ultraren energikälla.
16 år med Toyotas hybridteknik
Toyota har forskat och utveckla miljöeffektiva transportlösningar i mer än 40 år och är
världsledande inom utveckling och produktion av fullhybridteknik.
Utvecklingsarbetet startade i början av 1960-talet och den första körklara prototypen var klar
1969. Premiären skedde i Japan 1997 och den samlade försäljningen är nu 16 år senare mer
än 5,5 miljoner hybrider fördelat på 23 olika modeller – fyra gånger mer än någon annan
konkurrent.
Toyota räknar med att dess globala hybridflotta redan har sparat 12 miljarder liter bränsle
och 34 miljoner ton CO2-utsläpp, jämfört med samma antal konventionella och likvärdiga
fordon.
Historien slutar inte här, till i slutet av 2015 kommer Toyota att ha introducerat ytterligare 16
nya eller reviderade hybridmodeller.

Relaterade artiklar