Hybridtröska från MF i kampen mot de andra
Agcos satsningar på tröskor har slagit väl ut. Den nya hybridtröskan Delta, som visades första gången på Agritechnica i november 2009, har visat sig gå riktigt bra. Det är en enkel konstruktion som därmed är lätt att serva, ställa in och köra.
NilehnTeknik fick tillfälle att bekanta sig med denna nya Massey Ferguson 8280 AL Delta Hybrid på ett vetefält i östra Tyskland. De runda formerna på den nya tröskan påminner mer om de Massey Fergusonmodeller som tillverkas på Laverdafabriken i Italien än om de stora åttaskakarmodellerna som Massey Ferguson tidigare tillverkat i Randers, Danmark.
Hybridtekniken bygger på att tröskan har en konventionell cylinder följt av två rotorer. Rotorernas hastighet stäls in från hytten och drivningen är en variatorrem. Tröskan har den nya sjucylindriga Sisumotorn på 9,8 liter och som ger 368 kW (500 hk) när den sitter i tröskan. Motorn har SCR-teknik, det vill säga AdBlue tillsätts för avgasreningen. Detta är den första tröskan på marknaden som har den tekniken och Agco räknar med att det sänker tröskans bränsleförbrukning. Hur det är med det kunde vi dock inte bilda oss någon uppfattning om, däremot hur den är att köra.
Hytten på Deltan är inte så stor, men man får plats med det som behövs. Till vänster om föraren finns passagerarsäte och det är även plats att ha med en stor kylväska. I höger armstöd finns alla strömbrytare och en körspak. Det är allt som behövs. Monitorn heter Data Vision är i den görs alla inställningar och här finns även Constant Flow, en utrustning som mäter flödet genom tröskan och belastningen på motorn och automatsikt anpassar farten så att max kapacitet hela tiden uppnås. Om tröskan även har autostyrnig med GPS och man aktiverat den automatiska stubbhöjdsinställningen är det i stort sett bara att åka med och övervaka arbetet samt vända tröskan vid fältkanten.
Läs mer om den nya hybridtröskan från Massey Ferguson och Agcos taktik för att ta sig upp i den absoluta trösktoppen i Lantbrukets Affärer nummer 9. Den kommer ut den 10 september, har ni inte tidningen kan ni prenumerera på den här.