ICA minskar matsvinn med hjälp av AI
Matsvinn är en av dagligvaruhandelns stora utmaningar. Det har en negativ påverkan på miljön samtidigt som det är kostsamt för butiker. I ett nytt samarbete mellan företaget Whywaste och ICAx kommer det bli möjligt för alla ICA-butiker att arbeta med ett AI-drivet rekommendationsverktyg som ger medarbetarna råd om hur de kan minska matsvinnet varje dag.
AI-verktyget har testats och anpassats i fyra pilotbutiker med mycket goda resultat, butikerna har minskat sitt matsvinn med upp till 40 procent. Baserat på butikens egna data ger verktyget rekommendationer i realtid hur man till exempel kan arbeta med sortimentet, hur mycket en specifik vara ska prissänkas eller vad som kan användas i egenproduktion. Genom att minska matsvinnet så kan butikerna bli än mer kostnadseffektiva
– Vi har uppnått mycket positiva resultat när vi utvecklat verktyget tillsammans med Whywaste. Kraften i verktyget ligger i rekommendationerna som kommer direkt i t.ex. medarbetarnas handdatorer ute i butiken. I och med att rekommendationerna baseras på butikens egna data blir de relevanta och effektiva för varje enskilt butiksbehov, säger David Hedlund, X-lead på ICA-gruppens innovationshubb ICAx.
Även Axel Eriksson, butikschef på ICA Kvantum i Varberg, som deltagit i pilottester är mycket nöjd med resultatet.
– Vi behöver praktiska verktyg som hjälper oss i vardagen och det är precis det Whywaste och ICAx har fått till genom att utgå ifrån hur vi jobbar i butiken och haft en tät dialog under hela piloten, säger Axel Eriksson.
AI-verktyget hjälper butiker att tackla många olika problem som skapar matsvinn. Bland annat hjälper det till att hålla koll på alla bäst före-datum i butiken och kan rekommendera vilka åtgärder som behöver tas för att varan ska bli såld innan den blir svinn. Ett förslag på åtgärd kan till exempel vara att prissätta varan med en rabatt som är speciellt uträknad för den specifika produkten. Ett annat förslag kan vara att använda varan i egenproduktion, såsom bageri, kök eller kallskänk. Med verktyget kan butikerna också marknadsföra varor med kort datum på skärmar i butiken och involvera kunderna i hållbarhetsarbetet.
– Vi är glada och stolta över att kunna ta samarbetet med ICA till nästa nivå genom lansering av vår nya integrerade plattform hos kedjan. Målet är att ta ett helhetsgrepp om matsvinnet och ge butikerna bästa möjliga förutsättningar för att kunna minska matsvinnet på ett lönsamt sätt, säger Viktor Petersson Whywaste.