ICA ökar vinsten
Livsmedelspriserna stod visserligen stilla i maj men under lång tid har ökningen av matpriserna debatterats rejält och många konsumenter och en del politiker har efterfrågat åtgärder för att maten ska bli billigare. Livsmedelsindustrin klagar ständigt på svag lönsamhet men det gäller inte handlarna. ICA ökar vinsten med 20 procent.
ICA:s resultat för perioden blev en vinst på 1 223 miljoner kronor. ICA skriver själva i ett pressmeddelande att ökningen är i sin helhet kopplad till resultat från avvecklad verksamhet av Rimi Baltic som ingår i periodens resultat med 362 miljoner kronor.
ICA ökade sin omsättning under första tertialet med 5,5 procent vilket innebar en omsättning på drygt 45,2 miljarder kronor.
Försäljningen av Rimi Baltic ingår ju inte i omsättningen. Vinstmarginalen minskade från 3,8 till 2,8 procent vilket innebär att omsättningsökningen inte kan förklara vinstökningen, tvärt om och därmed är det sannolikt så att ICA:s vinstökning beror helt på försäljningen av Rimi Baltic.
Affären slutfördes den 2 juni då Rimi Baltic såldes till danska Salling Group, alltså efter det att första tertialet avslutades. Affären kan naturligtvis vara bokad under tertial ett ändå.