ANNONS

ICA sänker priserna och resultatet minskar

Under årets andra tertial redovisar ICA en vinst på drygt 1,9 miljarder svenska kronor. Det är en minskning med cirka 10 procent jämfört med samma period i fjol. Det är en medveten förändring och beror på att ICA arbetat för att minska livsmedelspriserna mot konsument. 

Omsättningen under perioden uppgick till drygt 48,6 miljarder kronor, en ökning med 4,4 procent och rörelsemarginalen blev 3,9 procent.
ICA har gjort omfattande prisinvesteringar med bland annat dubbla bonuscheckar till sina kunder.
– En sen vår och sval försommar gav en försiktig start på tertialet men juli och augusti blev desto bättre. Det betydde särskilt mycket för ICA Nära, där semesterveckorna ofta är avgörande för årsomsättningen och möjligheten att finnas kvar lokalt. ICA Gruppen redovisar ett mindre resultat, främst drivet av ICA Sverige där omfattande prisinvesteringar och dubbla bonuscheckar pressade lönsamheten. Vi välkomnar beskedet om halverad matmoms och mindre arbetsgivaravgifter för unga. Vi fortsätter parallellt att stärka vårt erbjudande från flera håll, med kostnadseffektivitet, tydligare sortiment, mindre priser och stärkt prisvärde. Efter tertialet presenterade vi ett antal organisationsförändringar för att stärka konkurrenskraften, säger Nina Jönsson, vd på ICA Gruppen.

Relaterade artiklar