ANNONS

ICA sjösätter initiativ för att öka andelen svensk växtbaserad mat

Sverige har ett av världens bästa jordbruk, men merparten av den växtbaserade maten produceras utanför landets gränser. Därför startas en långsiktig, storsatsning på att öka andelen svenskproducerad mat, genom ICAs Växa-initiativ. Initiativet ska främja konsumtionen, men även produktionen, av mer växtbaserad mat.

För att öka utbudet av hållbar, växtbaserad mat och stimulera mer innovation introduceras ICAs Växa-initiativ, en storsatsning på att öka andelen svenskproducerad, växtbaserad mat som är god och älskas av många.  ICAs Växa-initiativ kommer också att vara en viktig del i ICAs nya klimatambition om halverat klimatfotavtryck från kunders inköp av livsmedel till 2030.

– Vi ser ett starkt intresse för växtbaserad kost, men en utmaning är att det finns för få svenska alternativ. Det här är en stor möjlighet för den svenska livsmedelsbranschen att kunna ta ledartröjan globalt inom ett område som har framtiden för sig. För att lyckas måste vi samarbeta och dela både kunskap och risk, säger Anders Svensson, vd för ICA Sverige.

ICAs Växa-initiativ ska rikta in sig på att främja konsumtion och produktion av växtbaserad mat. Det innebär att initiativet primärt ska fokusera på att stödja produktutveckling och uppskalning av hållbar växtbaserad mat, men också samverka med forskning och utveckling för framtagande av hållbara, svenskproducerade råvaror. Initiativet ska även främja arbetet med lokala ekosystem mellan handlare och lokala entreprenörer och producenter.

ICA värnar om hela det svenska lantbruket och har till exempel under många år samarbetat med LRF och producenter i fråga om svenskt kött och mejeri och detta arbete ska fortsätta att utvecklas. Samtidigt är det dags att ta nästa steg i arbetet för de gröna näringarna.

– För att nå målet om ett hållbart matsystem måste vi hitta lösningar som är attraktiva för konsumenter. Lösningar som inte är måsten, utan eftersträvansvärda. ICAs Växa-initiativ ska skapa goda, enkla och prisvärda produkter som älskas och finns tillgängliga för många. På det sättet kan vi på riktigt få människor att, i större utsträckning, ta del av växtbaserade alternativ, säger Ann-Katrin Tottie, framtidsanalytiker på ICA.

Relaterade artiklar