Ingen fullpowershift eller helt steglös transmission är Landini ett bra alternativ
Landini tillverkar själv sina transmissioner och i Legend 140 Deltashift har de lyckats samla inte mindre än 108 växlar i samma traktor.
För den som inte ska ha fullpowershift eller helt steglös transmission är Landini ett bra alternativ.
Den sexväxlade synkroniserade lådan är extremt lätt att hitta rätt i och med frikopplingsknappen på växelspaksknoppen slipper man använda frikopplingspedalen.
Bredvid den orange frikopplingsknappen sitter två gröna knappar att växla upp och ner i den trestegade powershiftlådan. Vilket steg som ligger i visas i instrumentpanelen. Här har traktorn en inbyggd polis, om farten överstiger 40 km/h växlar traktorn själv ner i powershiftsteg två. Sekunderna innan får föraren en varnig och kan i stället minska gaspådraget.
Legend 140 har även tre gruppväxlar som när traktorn står stilla väljs med en kort spak nere till höger. Ute till höger sitter spaken till krypväxeln. Traktorn har en separat krypväxellåda och det är därför det blir så många växlar. Utan den är det endast 54!
Fram och back växlas kopplingsfritt med en spak till vänster om ratten. Oavsett vilket powershiftsteg som ligger i väljer traktorn alltid tvåan när man lägger i backen. Därmed blir det 36 växlar bakåt.
Landini tillverkar inga motorer själva och i Legend 140 sitter det en Perkinsmotor med turbo.
Dieseltanken sitter bak hytten, vilket innebär att påfyllningen sitter lite väl högt upp.
Batteriet sitter på höger sida och är på 135 Ah.
Genom att endast lossa en skruv samt vrida hela höger insteg kommer batteriet fram. Det är mycket enkelt och praktiskt.
Hydraulsystemet på Legend 140 har separat pump till styrningen på 35 minutliter och en till resten som ger 62.
Den elektroniska trepunktslyften har alla vred för inställningar samlade en bit bak till höger medan knappen för upp/ner sitter framme nära hydraulspakarna.
Två yttre hydraulfunktioner manövreras med en joystick och de andra tre med spakar. Fem dubbelverkande hydrauluttag som standard är bra.
Säkringarna sitter under ett lock på vänster sida av instrumentpanelen vilket innebär att man står rak på marken utanför traktorn när man kontrollerar dessa.
Hytten har ett plant golv och allt utom handbromsen placerat till höger.
Instrumentpanelen är enkel med analog visning av motorvarv, bränslemängd och motortemperatur samt digital visnig av framkörningshastighet och kraftuttagsvarv. Varningslamporna är samlade till höger i instrumentpanelen.
Ratten är ställbar i både höjd och teleskopled, men tyvärr inte tillräkligt mycket för att jag ska hitta en riktigt bekväm körställning, men det är en smaksak.
Fläkten sitter mellan motor och hytt varför både värme och kyla kan blåsas upp mot vindruta och tak samt ner mot golv vilket är mycket bra.
Sikten är bra framåt och åt sidorna, men rakt bakåt är det sämre. Eftersom sidorutorna är rundade och även täcker en det av bakstycket är bakrutan smal. Hyttstolpar en bygel och en spegel i bakrutan är i vägen vid vissa tillfällen.
Trots att lyftdragkroken har ett länksystem som skjuter den bakåt samtidigt som den sänks syns den ändå inte från förarplatsen och dessvärre finns inget hydrauliskt utskjut att tillgå.
Landini Legend 140 Deltashift.
Motor: Sexcylindrig Perkins på 6 liter och 103 kW (140 hk) och max vridmoment 566 Nm vid 1 400 rpm.
Transmission: 6 synkroniserade växlar, 3 mekaniska gruppväxlar, 3-stegad powershift och krypväxel samt kopplingsfri fram/back ger totalt 108 växlar framåt och 36 bakåt.
Däck: 540/65R28 fram och 600/65R38 bak.
Bränsletank: 260 liter.
Lyftkapacitet: 7 000 kp.
Yttre hydraulik: 5 dubbelverkande uttag.
Vikt: 5 600 kg (utan vikter).
Vändradie: 5,7 meter.
Serviceintervall: Motoroljebyte 250 timmar (16,6 liter), Transmissionsoljebyte 1 500 timmar (2×85 liter).
Kraftuttag: 540, 540E, 1 000 och drivhjulsberoende.
Pris: 614 900 kronor
Pris per hk: 4 392 kronor
Vad kostar utrustningen.
Luftkonditionering: std
Frontvikter: 12 x 42 kg std
Passagerarsäte: std
Frontlyft och front pto: 55 000:-
Krypväxel: std
Hydraulisk släpvagnsbroms: 6 700:-
Luftfjädrad förarstol: std
Framaxelfjädring: 46 000:-