Intressant traktor med nyutvecklad semipowershift
McCormick XTX200 är en intressant traktor med nyutvecklad semipowershift som erbjuder hela 32 växelsteg utan att föraren behöver trampa på frikopplingen.
Med fyra elhydrauliskt manövrerade grupper och åttastegad powershift kör man McCormick XTX200 som en fullpowershift. I körspaken till höger finns knappar för att stega upp och ner i såväl grupp som i powershiftlåda. Gruppväxlarna överlappar varandra men det behöver inte föraren tänka på. När man går från en grupp till en annan sker en anpassning vad gäller powershiftsteg så att växlingen hela tiden sker mjukt och behagligt. I högsta gruppen finns ett automatläge i powershiften vilket innebär att föraren bara behöver gasa och bromsa när man kör transport.
Det är synd att det inte finns automatik i powerrshiften i de lägre gruppvxäxlarna. Då hade traktorn blivit bekvämare, bränslesnålare och starkare i fältarbete. Växlingsautomatik är alltid listigare än föraren vad gäller att anpassa växel till belastningen. Jag är övertygad om att McCormick XTX200 hade klarat sig bättre i NilehnTraktors dragkraftstest om traktorn hade haft automatläge i fältarbetsväxlarna.
Nu gick det visserligen inte dåligt alls för XTX200 i våra mätningar. En dragkraft upp mot 48 kN i dragkroken är bra och som bäst lyckades traktorn överföra 102 kW över hjulen. Det är 70 procent av traktorns maxeffekt utan effektstyrning.
Det är en bra siffra.
Den testade traktorn hade en 800 kg vikt i frontlyften och vägde därmed 8 000 kg. Som mest kan XTX200 lastas så den väger 15 ton, men då får den inte köras fortare än 10 km/h. I praktiken är 12,5 ton max om man vill kunna åka i 40 km/h mellan fälten.
Lastas traktorn mer drar den också mer.
McCormick XTX200 har även bra värde vad gäller effekt över kraftuttaget. Vi mäter 138 kW (187,5 hk) vid 1 000 rpm på kraftuttaget. Det är nästan 95 procent av motorns maxeffekt utan effektstyrning.
Kraftuttaget växlas mekaniskt med en spak till höger i hytten och som alternativ finns även 540 ekonomi i stället för 1 000 rpm att välja på utan extra kostnad.
McCormick XTX200 har precis som de andra i serien, XTX 185 och 215 en bekväm hytt. Det är en ny hytt som inte liknar någon annan McCormick.
Med dörrar som täcker hela sidan blir det lätt att komma ut och in i hytten och även höger dörr är okej att använda.
Instrumenten är lättöverskådliga och såväl ratt som förarsäte lätt att ställa in för en bekväm körställning. Även passagerarsätet är bra. Det är stort och har riktig stoppning i ryggstöd och sittdyna.
Sikten är bra och reglagen har en förnuftig placering.
Vi mäter ljudnivån till 62 dBA vid tomgång, stängda dörrar och fönster samt radio och fläkt avslagen. Det är tyst.
Även i transport är traktorn tyst. Med full fart, i Sverige 42 km/h, på asfaltsväg visar vår ljudmätare 75 dBA. En förklaring till det låga värdet är att traktorn når toppfarten redan vid 1 840 rpm på motorn.
McCormick XTX200 har en bra hydraulik. Trepunkten är kraftfull och som mest kan traktorn har fem dubbelverkande yttre hydrauluttag. Då sköter man ett med knappar i körspaken och två plus två med joystickkulor i höger armstöd. Mycket bekvämt. Det finns även en större hydraulpump som ger 163 liter per minut. Den får man för ett tillägg på 3 300 kronor.
Motorhuven lyfts rakt upp i ett stycke och det är lätt att komma åt motorns servicepunkter.Batteriplaceringen tycker jag sämre om. Det är under ett lock under höger trappa.
Testtraktorn är utrustad med såväl hytt- som framaxelfjädring. Det är mycket bekvämt.
Frigångshöjden under upplyft lyftdragkrok är 40 cm.
McCormick XTX200E.
Motor: Sexcylindrig Iveco på 6,7 liter och 157 kW (213 hk) maxeffekt och max vridmoment 850 Nm vid 1 650 rpm.
Transmission: Fyra elhydrauliska gruppväxlar och åttastegad powershift samt kopplingsfri fram/back ger totalt 32 växlar fram och 24 back.
Däck: 540/65R30 fram och 650/65R42 bak.
Vändradie: 6,7 meter.
Bränsletank: 347 liter
Lyftkapacitet: 10 950 kp
Max hydraulflöde: 129 l/min
Max hydraultryck: 206 bar
Yttre hydraulik: 4 dubbelverkande uttag
Vikt: 7 205 kg (utan vikter) varav 40 procent på framaxelnServiceintervall: Motoroljebyte 500 timmar (16 liter), Transmissionsoljebyte 1 000 timmar (95 liter)
Kraftuttag: 540 och 1 000 rpm.
Pris: 745 700 kronor
Pris per hk: 3 500 kronor
Vad kostar utrustningen.
Luftkonditionering: std
Frontvikter, 16 x 45 kg: 12 500
Passagerarsäte: std
Frontlyft och pto: 63 500
Femte dubbelverkande uttag: 14 600
Luftfjädrad förarstol: std
Säkerhetsbälte förare: std
Säkerhetsbälte passagerare: std
Vändbar förarplats: Nej
Framaxelfjädring: 39 700
Hyttfjädring: 13 100
Krypväxel: 8 800