Jämn dragkraft och stabil gång
Jämn dragkraft och stabil gång. Det är två av fördelarna med gummilarver på Bobcaten.
Den som är van att köra glidstyrda lastare med hjul måste tänka på att vara lite försiktig när man sätter sig i en bandmaskin som denna. Kör man på hårt underlag, som exempelvis ett betonggolv, och har last i skopan måst man svänga lite försiktigt. Vrider man för fullt kan man skada gummilarverna.
Det innebär att det är en fördel med glidstyrda hjulmaskiner när man kör inne i byggnader medan Bobcat T190 är att föredra ute i terrängen.
När Boggi testar T190 gör vi lite markarbeten i ett område där det finns en del byggnader och träd. Maskinen passar bra i trånga utrymmen. Framkomligheten är bra. När jag backar för att jämna av med skopan märker jag hur jämnt och fint maskinen drar på gummibanden. Man kan slarva lite med skopan utan att maskinen börjar spinna.
Bobcat T190 finns i flera versioner vad gäller manövrering.
Den maskin Boggi testar saknar pedalmanövrering av lastaren, men det finns ändå två typer av spakstyrning.
Väljer man att köra fram/back och styrning i de båda spakarna så får man lastarfunktionerna upp/ner genom att föra vänster spak i sidled och tilten genom att föra höger spak i sidled. Den som, precis som jag, inte är van att köra på det sättet har lite problem i början. Då och då sätter jag fart på vänster bandställ i stället för att, som jag ville, hissa upp eller ner lastaren.
Då passar alternativ två mig bättre. Med en strömbrytare skiftar jag så att båda bandställen styrs med vänster spak och båda lastarfunktionerna med höger spak. Det blir precis som på en spakstyrd lastmaskin och nu ökar kapaciteten rejält för undertecknad.
I sitt enklaste utförande kostar Bobcat T190 461 000 kronor. Då får man bara ett manövreringssätt, spakar till styrning och pedaler till lastaren.
Trots att det är en lite kompakt maskin lyfter Bobcat T190 högt. Den når nästan upp och kan tippa över en tre meter hög vagn. Parallellföringen kan kollas till eller från med en strömbrytare.
Tyngspunkten är låg och maskinen känns stabil även när man kör på ojämnt underlag. Frigångshöjden är inte mer än 20 cm, men det räcker eftersom det är en liten smal maskin. För den som så önskar finns bredare bandställ, 400 mm.
Toppfarten är 11,4 km/h vilket räcker till för att flytta sig inom vad som är ett normalt arbetsområde för den här typen av maskiner.
Vill man slippa hålla hastigheten själv kopplar man in farthållaren. Den är framförallt bra när man gör markberedningsjobb med hydrauldrivna redskap som behöver ett visst oljeflöde.
Förarplatsen är bekväm. Sikten är inte som i en medelstor hjullastare, men helt okej. Kompaktmaskiner är ju alltid en kompromiss.
Reglage och instrument sitter runt om i taket och här är även ett vred för en trestegs hyttventilationsfläkt samt värme. Test maskinen saknar luftkonditionering men det finns som tillval. Utsläppen av luft sitter bra fördelat och klimatet är bra. Fötterna har man ju långt ner i en balja så det är viktigt att man får ner varmluft till dem på vintern.
Förarstolen har säkerhetsbälte och till det kommer säkerhetsbygeln som alltid måste vara nerfälld för att lastaren ska kunna manövreras.
Hytten är inte speciellt tyst. Vid arbete med fullt gaspådrag visar Boggis mätare på 80 dBA. Bobcat T190 körs alltså med fördel med hörselskydd på.
Bobcat T190.
Motor: Fyrcylindrig Kubota på 2,4 liter och 46 kW (62 hk) effekt vid 1 475 rpm.
Transmission: Hydrostat
Band: 320 mm
Bränsletank: 106 liter
Lyftkraft: 2 090 daN
Lyfthöjd: 3 002 mm
Max hydraulflöde: 96 l/min
Max hydraultryck: 345 bar
Yttre hydraulik fram: 1 dubbelverkande uttag
Vikt: 3 286 kg
Serviceintervall: Motoroljebyte 250 timmar (9 liter), Transmissionsoljebyte 1 000 timmar (32,1 liter), Hydrauloljebyte 1 000 timmar (72 liter)
Pris: 485 000 kronor
Vad kostar utrustningen.
Luftkonditionering: 25 000
Dubbelverkande uttag bak: 20 000
Luftfjädrad förarstol: nej
Säkerhetsbälte: std
Hydraulisk redskapslås: std