JCB lyfter Söderberg & Haak
Entreprenadmaskiner från brittiska JCB har varit ett stort lyft för Söderberg & Haak som nu nått en totalt omsättning på cirka 1 miljard svenska kronor per år.
Söderberg & Haak, som snart är 150 år, har lång erfarenhet som generalagent inom lantbruksmaskiner och säljer allt via ett femtiotal fristående återförsäljare i landet. De tunga agenturerna är New Holland, Case IH, Krone och Amazone. Tidigare sålde man en del lättare anläggningsmaskiner från New Holland men upphörde med det år 2005.
År 2009 övertog man JCB-agenturen i Sverige.
– Vi viste att många lantbrukare även är entreprenörer och därmed var det naturligt att erbjuda våra återfösäljare maskiner även för anläggningsbranschen, berättar Erik Thuring, försäljningschef på Söderberg & Haak.
De började med hjullastare och nådde det treåriga försäljningsmålet redan efter ett halvår. Satsningen verkade helt rätt och man började därefter erbjuda hela JCBs program av anläggningsmaskiner.
Erik Thuring berättar att lantbrukare av tradition köpt begagnade Volvohjullastare när industrin bytt till nya, men att det numera är allt fler större lantbruk som även vill köpa nytt när det gäller lastmaskinen.
I dag är JCB en av de fem viktigaste agenturerna för Söderberg & Haak och den som vill se maskinerna i verkligheten har möjlighet att göra det på Sweden Rock i nästa vecka, ett evenemang som JCB via Söderberg & Haak sponsrar.
Finansiering är en viktig del vid maskinivesteringar och år 1998 startade man S&H Finans i ett samarbete med Danske Bank. I dag finansieras hela 65 procent av allt som Söderberg & Haak säljer via det finansbolaget.
En anledning till att Söderberg & Haak ville växa och tog upp JCB är att man alltid har vissa funktioner som måste fungera i en organisation som generalagent. Det är allt från inköp, försäljning, support, logistik, service, utbildning och reservdelsförsörjning.
– Vi ville bli så pass stora att vi alltid kan ha flera anställda inom varje arbete och kunskapsområde. Därmed har vi en fungerande verksamhet även om någon har semester eller blir sjuk.
Full service åt slutkund via återförsäljade är en generalagents viktigaste uppgift.
– Vi måste ju alltid tillföra något och erbjuda våra tjänster till en mindre kostnad än om maskinförsäljningen skett med kortare vägar, exempelvis direkt från fabrik till återförsäljare.
Det är lätt att tro att man bara tjänar pengar på att korta vägarna, och i det mest extrema låta tillverkaren sälja direkt till slutkund via internet. När det gäller avancerad teknik som lantbruksmaskiner måste det alltid till en stor apparat för att hantera service, reservdelar, utbildning och reklamationer.
– Skulle varje återförsäljare göra allt detta själv hade det blivit dyrare och troligtvis sämre än när vi finns emellan.