JCB når ännu längre
Det finns flera fabrikat av teleskoplastare på marknaden, men alla passar inte helt perfekt till lantbrukets behov. JCBs nya serie AgriPro visar dock på flera fördelar just för lantbruket.
JCB 451-70 AgriPro ligger precis över mitten i storlek en serie på sex maskiner. Ur modellbeteckningen kan man utläsa att den lyfter 4,1 ton och 7 meter högt.
Teleskoplastaren har JCBs egen motor och den ger 145 hästkrafter. Det räcker till i den här maskinen och i kombination med en mycket intressant transmission blir prestandan bra.
Transmissionen är en hydrostat som är sammankopplad med en fyr-stegs powershift. Så länge framkörningshastigheten är maximalt 19 km/h används endast hydrostaten och körningen blir mjuk och utan ryck från 0 till 19 km/h.
Det ger perfekt kontroll vid lastningsarbeten, utfordring och liknande.
Önskar föraren få ytterligare kontroll finns ett vred att ställa in känsligheten med och som aktiveras med en knapp i körspaken. Då kan man krypköra med perfekt precision även om man är lite ryckig med fotgasen.
I transport över 19 km/h kopplas hydrostaten bort och kraften går från motorn via powershiften och vidare till hjulen. Det ger mindre förluster och jämför man JCB 451-70 AgriPro med teleskoplastare med enbart hydrostat märks tydligt att denna maskin har bra dragkraft även när det går tungt.
En rejäl uppförsbacke eller en vagn bakefter är inget hinder. Maskinen håller sina 40 km/h.
Med en knapp i instrumentbrädan kan man välja om maskinen endast ska tillåtas köra i hydrostatdelen eller växla upp i valt powershiftsteg, 2, 3 eller 4 och i läge D körs maskinen automatiskt från 0 till 40 km/h med pedalen.
JCB 451-70 AgriPro är mycket trevlig att köra och som förare har man perfekt sikt. Framrutan går ihop med takfönstret och ger bra sikt vid arbete högt uppe. Teleskoparmen har två leder och utskjutet går snabbt. Det går att tilta och skjuta samtidigt som man höjer eller sänker bommen.
En påtaglig skillnad mot många andra teleskoplastare är sikten bakåt. Det är nära till bakrutan och den breda hytten ger fint utrymme till att vrida lite på kroppen och se exakt var man har maskinens bakhjul och bakände. Risken att köra emot är minimal.
Hjulen har rejäla skärmar och på testmaskinen är det även monterat förbreddning så att det inte stänker upp smuts på sidan av maskinen.
En annan detalj som är ovanlig på den här typen av maskiner men mycket bra är att fyrhjulsdriften kan slås av. Då driver teleskoplastaren endast på framhjulen och det blir betydligt mjukare att köra på fast underlag med minskad bränsleförbrukning och mindre slitage på däcken. Till detta system finns automatik så att fyrhjulsdriften kopplas in igen så fort det behövs.
Testmaskinen har lyftdragkrok bak och den ser man med hjälp av en spegel och det sitter även en lampa monterad så att det går att koppla i mörker.
En fördel med teleskoplastare med hytten på sidan är att insteget är lågt. Denna JCB har golvet någon centimeter högre än snittet för maskiner i den här klassen och det innebär förbättrad sikt.
En fördel för att ta sig in och ur hytten är att det nedre fotsteget sticker ut några centimeter längre än det över. Det ligger ändå innanför hjulen och därmed ingen risk för att köra emot i trånga utrymmen.
Teleskoparmen har bomdämpning vilket ger mjukare körning och minskat slitage.
Motorn sitter till vänster och friläggs med en enda huv. Det är lätt att komma åt filter, kontrollpunkter och rengöra kylare.
Det är svårt att finna saker att klanka ner på den här maskinen men den mekaniska handbromsen är lite omodern och det är trångt att nå handtaget längst fram på dörren när man ska öppna inne ifrån hytten.
Förutom i transport så testar vi naturligtvis maskinen i lastningsarbete och det fungerar mycket bra.
Som på alla maskiner av den här typen syns inget av redskapet på höger sida vid marknära arbeten, men det är ju en vanesak.
JCB 451-70 AgriPro har bra prestanda som lastmaskin och motor och hydraulik har tillräcklig kapacitet för att arbetet ska flyta på som man önskar.
Brytvinkeln är tillräcklig och joysticken är bekväm. Ett stort plus är att det inte finns någon säkerhetsknapp som måste hållas inne för att hydraulfunktionerna ska fungera. Det innebär att man kan flytta handen på joystick och på så vis ändra körställning i takt med att arbetsdagen rullar på. Ratten är ställbar och joystick följer med stolen fram och åter vilket ger bra körställning för alla förare.
Redskapslåset är lätt att hantera med en hand och till höger om vippan för teleskoputskjutet sitter tredje funktionen.
Fram/back är en klassisk spak till höger om ratten. Det är bra för så är de flesta vana att köra. Men för de som inte vill släppa ratten med vänster hand går det lika bra att ändra körriktning med knappar i körspaken.
En annan finess på maskinen är automatisk centrering av alla fyra hjulen då man skiftar mellan de olika styrsätten; fyrhjuls-, framhjuls- och krabbstyrning.
Utan att ha uppgifterna verifierade från neutralt håll kan meddelas att vid blanda körning klarar sig JCB 541-70 AgriPro på endast 5,97 liter per timme enligt JCB:s uppgifter. Det är kombinationen av motor och transmission som ska minska bränsleförbrukningen med hela 18 procent jämfört med tidigare JCB-modeller. En del av detta beror naturligtvis på SCR-tekniken för motorns avgasrening som i sin tur medför en viss förbrukning AdBlue.
Även om JCB 451-70 har en ordentlig standardutrustning så finns det lite att välja till, se i vidstående faktaruta. Ett exempel är friskluftsutrustning vid körning i extremt dammig miljö. Det kostar 10 680 kronor. Den som önskar bredare hjul kan få Michelin XMCL 500/70R25 för ett tillägg om 17 090 kronor.
I serien finns tre mindre och två större modeller. Den som behöver mer lyftkraft köper 560-80 AgriPro som lyfter 6 ton och når 8 meter medan 535-95 AgriPro lyfter 3,5 ton och 10 meter. Den senare är den enda i serien med tre teleskopleder i bommen.
De som inte har så stora krav kan erhålla en minder maskin, ner till 74 hästkrafter och 3,6 tons lyftkraft och 6 meters lyfthöjd. Det finns även maskiner med enklare transmission och toppfart 33 km/h.
JCB 541-70 AgriPro
Motor: Fyrcylindrig JCB EcoMax på 4,8 liter och 108 kW (145 hk) maxeffekt och max vridmoment 560 Nm vid 1 500 rpm
Transmission: Hydrostat och powershift
Däck: 460/70R24
Bränsletank: 146 liter AdBlue 20,8 liter
Lyftkapacitet: 4 100 kg
Max hydraulflöde: 140 l/min
Max hydraultryck: 260 bar
Yttre hydraulik: 4 dubbelverkande uttag fram 1 enkelverkande bak
Vikt: 8 220 kg
Vändradie: 3,7 m
Serviceintervall: Motoroljebyte 600 timmar (14 liter), Transmissionsoljebyte (efter provtagning) 2 000 timmar (21 liter) Hydraulolja 2 000 timmar (113 liter)
Pris: 1 190 000 kronor
Utrustning
Luftkonditionering: std
LED-belysning: 14 710
Två dubbelverkande uttag bak: 4 361
Hydraulisk släpvagnsbroms: std
Eluppvärmd bakruta: 4 800
Luftfjädrad förarstol: std
Säkerhetsbälte förare: std
Hyttfjädring: nej
Tre plus:
- Lättkörd
- Kan slå av 4wd
- Smidig med god sikt
Tre minus:
- Dåligt dörrhandtag på insidan
- Ingen hyttfjädring
- Mekanisk handbroms
-