ANNONS

John Deere, traktorer av hög klass

När John Deere presenterade den runda SG2 hytten 1972 låg man långt före konkurrenterna vad gäller komfort. I dag är avståndet mindre men John Deere tillverkar alltjämt traktorer av hög klass.
NilehnTeknik har provkört ännu en traktor med steglös transmission, John Deere 6920 AutoPowr. Därmed har vi fått kontakt med ytterligare ett system. Det skiljer nämligen en hel del på handhavandet av de olika steglösa transmissionerna. John Deere köper sin steglösa transmission av tyska ZF. Eller rättare sagt de köper ”metalldelen”, elektroniken och programvaran tillverkar John Deere själv. Därför är transmissionen helt annorlunda att använda än den steglösa transmissionen som finns i Deutz-Fahr trots att även den kommer från ZF.
På AutoPowr har man kopplingsfri fram, back, neutral och parkeringsläge i en spak till vänster om ratten. När man kör och lägger den spaken i neutral kopplas drivningen ur och man erhåller även en viss motorbroms. Det gör inget om man av misstag skulle lägga den i P under full fart. Traktorn saktar in och först när den står helt stilla så går parkeringsläget in. Till höger om föraren sitter AutoPowrspaken. Den har två programmerbara hastighetsområden. Vid stillastående kan man med en ratt uppe på spaken ställa in maxhastighet i respektive område. Vid körning kan man ändra i det hastighetsområde som man för närvarande kör i. Ett exempel är 10 km/h på område 1 och 40 km/h i område två. John Deere har valt att köra på olika sätt på vägen och på fältet. Vid transport är det bara att dra AutoPowrspaken längst fram, lägga rattspaken i fram och dra på med fot- eller handgasen. Då åker man steglöst från 0 till 40 km/h som med en automatväxlad bil. Med ett steglöst vred kan man välja hur mycket elektroniken ska påverka traktorns motorvarv. I ena ytterläget påverkas varvtalet inte alls av belastningen, det passar bäst till kraftuttagsdrift då varvtalet ska vara konstant. Ju mer man vrider på vredet ökar den automatiska styrningen av transmissionen vilket innebär att traktorn hela tiden väljer minimalt motorvarvtal för minskad bränsleförbrukning och ljudnivå. När man valt lämpligt läge är det bara att dra på fullgas på handgasen och reglerar framkörningshastigheten med AutoPowrspaken. Så kör man i fält.
Traktorn är lätt att förstå och köra. John Deere har valt att fotgas, koppling och fotbroms ska fungera som just det, fotgas, koppling och fotbroms. Det underlättar när föraren blir stressad. Om båda bromspedalerna trampas ner krypkör traktorn. Det är användbart vid koppling av redskap. Trampas bromsen ner helt så står traktorn helt stilla till dess att man släpper pedalerna igen. John Deere 6920 S är en bekväm traktor med mycket bra komfort. Förarsätet har ett speciellt skikt under tyget som suger åt sig svett så att sittdynan alltid känns torr. Om det fungerar kan jag dessvärre inte uttala mig om eftersom jag av tradition alltid teståker på skyddsplasten. I testtraktorn var även passagerarsätet stoppat och hade fjädring. Tyvärr medför det att sätet bygger ut onödigt på vänstersidan och det blir lite trångt att klättra in och ut ur traktorn. I övrigt är dörrar och stegar bra utformade. Alla reglage sitter på rätt plats och när man vinklar ratten följer hela instrumentpanelen med. På så vis skymmer aldrig ratten instrumenten. Lyftdragkroken har hydrauliskt utskjut som standard. Det är tur det för annars hade den varit helt omöjlig att se.
En praktisk utrustning är HMS II. Det är en automatik där föraren kan spela in ett antal händelser som ska utföras på vändtegen. Det innebär att genom att slå till en brytare så minskas exempelvis farten, lyften höjs, kraftuttaget stängs av, ett eller flera hydrauluttag betjänas och när man slår till brytaren igen så sänks åter redskapet, kraftuttaget slås till och farten ökas. En annan finess är en display med en bild på en traktor som visar vilka arbetslampor som är till.
John Deere 6920 S är den största traktorn i den nya 6020-serien som introducerades förra hösten. I modellserien ingår tio modeller från 59 – 118 kW (80 – 160 hk). De fem minsta traktorerna har fyrcylindriga och de fem största sexcylindriga motorer. Samtliga finns med tre transmissionsalternativ, den enklaste PowerQuad Plus med mekaniska- och powershiftväxlar AutoQuad II som är likadan fast med automatväxlad powershiftdel samt den helt steglösa AutoPowr. John Deere 6020-serien blev trea på Årets Traktor 2002.

Teknisk data John Deere 6920 S:
Motor: Sexcylindrig John Deere på 118 kW (160 hk).
Transmission: Steglös AutoPowr med kopplingsfri fram och back.
Däck: 540/65R28 fram och 650/65R38 bak.
Bränsletank: 250 liter.
Lyftkapacitet: 8 400 kp.
Yttre hydraulik: 3 dubbelverkande uttag + 2 dubbelverkande i joystick.
Vändradie 6,5 m.
Vikt: 5 880 kg (utan vikter).
Serviceintervall: Motoroljebyte 500 timmar ( 19,5 liter), Transmissionsoljebyte 1 000 timmar (66 liter).
Pris: 820 000 kronor
Pris per hk: 5 125 kronor

Vad kostar utrustningen.
Luftkonditionering: std
Frontvikt 900 kg: std
Hydraulisk släpvagnsbroms: std
Passagerarsäte: std
Teleskopiska eluppvärmda backspeglar: 6 278:-
Xenon belysningspacket 6 495:-
Frontkraftuttag: 26 457:-

Att ha på ettan.

Testtraktorn hade en så kallas ComandArm där alla de viktigaste funktionerna är samlade. AutoPowerspak, handgas, reglage för yttre hydraulik samt trepunktslyft. Den svarta joysticken längst fram är extrautrustning och betjänar två yttre hydrauluttag.

Steglös transmission fungerar fint vid plöjning. Hela tiden väljer traktorn lägsta möjliga motorvarv för att minimera bränsleförbrukningen samtidigt som den eftersträvar att hålla önskad framkörningshastighet.

: Framaxel- och hyttfjädring är helt automatisk. Inga inställningsmöjligheter finns utan systemen anpassar sig själv efter belastningen.

Relaterade artiklar