Klassisk arbetshäst klarar testet bra
Land Rover har rykte om sig att vara terränggående och Freelander 2 som har provats av oss är ingen besvikelse.
Denna vecka har vi fått vinter även i södra Sverige. Jag tog Freelandern och gav mig ut för att prova hur bilens framkomlighet var i snö. Jag hittade en grusväg med stengärde på ena sidan av vägen. Vinden hade piskat upp drivor av snö som var närmare 50 centimeter djupa. Bilen är utrustad med Terrain Response som är ett system som kan anpassar drivningen för olika körförhållanden. Jag lade i läget för snökörning och gav mig iväg på grusvägen. Resultatet var imponerande. Bilen plöjde igenom snödrivorna med full kontroll och utan minsta risk för fastkörning. Systemet samarbetar med antispinnsystemet vilket gör att man har rätt drivning hela tiden. I terrängsystemet finns även lägen för körning på sand, lera/hjulspår och ett allmänt läge som används under normala förhållanden. Man väljer lätt läge med en liten ratt framför växelspaken. När systemet är aktiverat i det valda läget tänds en lampa och systemet har anpassat drivningen efter valt underlag. Bilens fjädring är mjuk och behaglig både i terräng eller på asfalt. En hjulbas på 266 centimeter gör bilen säker och stabil.
Det första man får göra när man låst upp bilen och har satt sig i tillrätta som förare är att föra in hela fjärrkontrollen i ett hål strax till höger om ratten. På så sätt aktiveras bilens tändning och det går att starta genom att trycka på en knapp. Dieselfyran startar snabbt och enkelt även när det är kallt. Utanför bilen hörs motorn ganska väl men tack vare bra ljudisolering är det tyst i kupén. Instrumentpanelen har en trä dekor som bryter av lite och upplevs fräsch. Vill man inte ha trä dekor så finns det flera andra varianter att välja på. Bilen är utrustad med multiratt där man styr farthållaren och radion.
Baksätet är stort och rymligt och men gott om plats för benen. Det finns dryckeshållare på båda sidorna bak och även i mittkonsolen mellan stolarna fram. Men en sak Land Rover har snålat med är lampor till innerbelysningen. Det finns bara en lampa fram och en i baksätet vilket är i minsta laget.
Tittar man bak i lastutrymmet så är det inte jätte stor men rymmer ändå knappt 800 liter. En bra sak är att Land Rover har monterat ett fast lastnät mellan lastutrymmet och baksätet. Det höjer säkerheten för dem som sitter i baksätet om man har lösa grejor där bak.
Jag nämnde motorn innan, en dieselfyra på 2,1 liter med turbo. Den levererar 160 hästkrafter vilket är tillräckligt för att bilen ska ge en trevlig körupplevelse. Omkörningar och accelerationer är inga som helst problem med detta motoralternativet. Bränsleförbrukningen ligger på 0,85 liter per mil vilket för anses godkänd för denna klassens bil men det borde gå att sänka den ytterligare. Väljer man en manuell växlad så sjunker förbrukningen genast med en deciliter per mil vid blandad körning. Land Rover står för det två första servicetillfällena om de sker inom 48 månader eller inom 4 800 mil.
Plus:
50 centimeters vaddjup
Smidig
Ljudnivå i kupèn på 68 dBA
Minus:
Stora stolpar bak skymmer sikten
Hög inlastningshöjd i lastutrymmet
Priset
Fakta:
Land Rover Freelander 2 TD4 S
Motor: En tvärmonterad diesel fyra på 2,1 liter med turbo och partikelfilter.
Max effekt: 118 kW (160 hk) vid 4 000 rpm
Max vridmoment: 400 Nm vid 2 000 rpm
Transmission: Sexväxlad automatlåda.
Toppfart: 181 km/h
Acceleration: 0–100 km/h på 11,2 sekunder
Förbrukning: 0,85 liter per mil (enl. Land Rover) på kombinerad körning
Bränsletank: 68 liter
Yttre vändradie: 5,6 meter
Markfrigång: 210 millimeter
Mått: längd 450 cm, bredd 200 cm, höjd 174 cm, hjulbas 266 cm
Vikt: tjänstevikt: 1 770 kilo, totalvikt: 2 505 kilo
Pris: 349 700 kronor inklusive moms
Några begagnade exempel med liknande utrustning. Källa www.blocket.se
Modell Årsmodell Mil Pris (kr)
Land Rover Freelander 2 TD4 S 2008 5 000 249 000
Land Rover Freelander 2 TD4 S 2007 2 500 280 000
Land Rover Freelander 2,0 TD S 2002 9 700 107 000