Klassisk servicemaskin i gott skick
Klassisk servicemaskin i gott skick för 240 000 kronor. Det är vad man begär för just den Åkerman H7Mc som Conpot testar.
Den provkörda hjulgrävaren är tillverkad år 1989 och har 14 000 timmar på mätaren. Den är i ett normalt bruksskick och allting fungerar som det ska. Rutorna är hela och hytten verkar tät. Det är en trevlig maskin att köra och exakt som man kan förvänta sig.
Den sexcylindriga motorn sitter på tvären längst bak och mullrar dovt när jag drar på lite med handgasen. Väljaren för den mekaniska hög/låg-växeln ligger i hög. Pendellåset på framaxeln är fritt. Fram och back väljer man med en spak till höger närmast förarstolen.
När jag trampar på pedalen längst till höger ger sig hjulgrävaren snällt iväg. Jag drar på full gas och vårt mätinstrument för ljud och oljud visar 72 dBA. Det är ett normalt värde för en maskin med nästan 20 år på nacken.
Toppfarten är 25 km/h men underlaget där vi kör tillåter inte den hastigheten. Det är sand och det går tungt. Det är nästan läge att gå ner i lågväxel eftersom grävmaskinen har det lite jobbigt att ta sig fram.
Med lågväxeln i går det bättre. Hjulgrävare är inga terrängfordon och Åkerman H7Mc är en högst normal sådan.
När vi kommit fram till platsen för arbetet går det snabbt och enkelt att fälla ner schaktblad och stödben, som manövreras med en spak och två strömbrytare till vänster i hytten. Under stolen sitter reglaget för att aktivera pendellåset i framaxeln och med en knapp i högerpanelen slår man till ändlägesdämpningen i kolven för bom och skaft.
Vi upplever Åkerman H7Mc som mjuk och följsam när vi gräver. Det är enkelt att finlira med spakarna och skopan rör sig som vi vill.
Trots att maskinen har några år på nacken finns det automatisk varvtalsreglering. Det innebär att man sparar bränsle samtidigt som det totalt sett blir lite tystare på arbetsplatsen. Vid arbete mäter vi ljudet till 65–73 dBA.
Maskinen är stabil. Conpot har provkört flera hjulgrävare, men ingen så tung om Åkerman H7Mc. Ju tyngre desto stabilare, så är det bara.
Även pendellåset i framaxeln arbetar för att stabilisera maskinen. När pendellåset är aktivt låses detta automatiskt om grävmaskinens överdel vrider sig mer än 20° mot chassiet. Detta gäller i båda färdriktningarna. Med en knapp i högerpanelen kan föraren koppla ur pendellåset även då maskinen vridits mer än 20°. Urkopplingen är i funktion så länge knappen hålls intryckt.
Har grävmaskinen bomvridning manövreras detta med två pedaler till höger om ratten.
Det är ingen stor hytt på Åkerman H7Mc och någon kylväska för lunch och dricka är inte att tänka på. Knappar och reglage i höger- och vänsterpanel samt förarstolens ryggstöd, når ända till hyttens bakstycke.
Hyttventilationen är av det enkla snittet. En knapp för att starta en fläkt och ett vred för hur mycket värme man önskar. Utsläppen för luft finns nederst vid framrutan. Det är i och för sig en bra placering för då stiger värmen upp över rutan och mot föraren. Vill man ha frisk luft är det öppna rutor som gäller och dörren kan givetvis hakas fast i helt öppet läge.
Åkerman H7Mc tillverkades mellan åren 1985 och 1993. Föregångaren är Åkerman H7Mb och efterföljaren heter Åkerman EW200, senare Volvo.
Sammantaget kan man konstatera att Åkerman H7Mc är en perfekt servicemaskin och den som köper en sådan begagnad får mycket för pengarna.
Den verkar även vara slitstark och billig i drift och underhålla. Det finns exempel där motorn gått över 30 000 timmar utan problem. Det man ska ha koll på är styrleder och knutkorsen i kraftöverföringsaxlarna.
Åkerman H7Mc årsmodell 1989
Motor: Sexcylindrig Volvo på 5,5 liter och 107 kW (145 hk) effekt vid 1 800 rpm.
Transmission: En hydraulisk variabel kolvmotor driver över en tvåstegsväxellåda båda drivaxlarna.
Däck: 10.00-20 fram och bak
Bränsletank: 290 liter
Grävkraft i skopa: 106 kN
Max räckvidd: 8,1 m
Max grävdjup: 4,6
Max hydraulflöde: 64 + 2×114 l/min
Max hydraultryck: 280 bar
Yttre hydraulik fram: 1 dubbelverkande uttag
Vändradie: 6,75 m
Vikt: 12 040 kg
Serviceintervall: Motoroljebyte 200 timmar (22 liter), Transmissionsoljebyte 2 400 timmar (4,3 liter), Hydrauloljebyte 2 400 timmar (320 liter)
Vad kostar reservdelarna:
Vindruta övre: 2 580 kronor
Vindruta nedre: 1 335 kronor
Oljefilter motor: 125 kronor
Luftfilter: 495 kronor
Hydrauloljefilter: 10 st x 170 kronor
Hyttfläkt: 1 346 kronor