KLS och ICA i gemensam satsning för att stärka svensk nötköttsproduktion
För att långsiktigt trygga tillgången på svenskt nötkött inleder KLS och ICA ett samarbete och sponsrar hundra utvalda uppfödare av kalvar för köttproduktion med varsin kviga och rådgivning av Gård & Djurhälsan. Satsningen är en del av ett bredare samarbete där handel och industri tar gemensamt ansvar för att utveckla en mer robust, hållbar och konkurrenskraftig svensk nötköttsproduktion.
Efterfrågan på svenskt kött är fortsatt mycket hög, men produktionen har under lång tid varit vikande. Genom att agera nu vill KLS och ICA bidra till att vända utvecklingen och skapa framtidstro hos svenska lantbrukare med konkreta, mätbara insatser.
Genom projektet ”Svensk Nötvision” får hundra utvalda dikoproducenter (uppfödare av kalvar för köttproduktion) varsin kviga finansierad av KLS och ICA samt hälso- och produktionsrådgivning av Gård & Djurhälsan.
– Vi vet att svenska konsumenter vill ha svenskt kött. Genom att stötta innovativa och utvecklingsfokuserade dikoproducenter med en kviga samt rådgivning, investerar vi i svensk köttproduktion och framtidens livsmedelsförsörjning, säger Per Sandberg, försäljningsdirektör på KLS.
Projektet riktar sig till dikoproducenter som är leverantörer till KLS och som vill göra sin produktion mer hållbar med hjälp av rådgivning och klimatberäkningar.
Under projektets första år ska 100 kvigor delas ut till utvalda producenter som själva utökar sin produktion med minst 20 procent, eller minst fem kvigor.
Ansökan görs på kls.se/svensk-nötvision
– ICA-butikerna och kunderna efterfrågar svenskt kött och genom att investera i svensk produktion vill vi bidra till att det blir ännu enklare för fler att välja svenskt framför importerat, säger Eric Jaeger, chef för färskvaror på ICA Sverige.
