ANNONS

Komfortabel Case IH i den mindre klassen

Case IH Farmall 115U Pro är en komfortabel traktor i den lägre hästkraftsklassen.
Tidigare välkända Case IH JXU är nu ersatt av nya Case IH Farmall-serien.
Traktorn vi provkör är en Case IH Farmall 115U Pro med en ny fyrcylindrig motor från Fiat Powertrain, CNHs egen motorfabrik i Turin, Italien, på 84 kW (115 hk) och 3,4 liter med EGR-avgasrening. Motorn jobbar med Common Rail-insprutning och har fått en ny effektkurva, vilket gör att den når maximal effekt vid 1 900 rpm. Detta är bra både för ljudnivån i hytten och för bränsleförbrukningen.
Motorhuven öppnas på gasdämpare, men har sidoplåtar som monteras av separat.
Under huven finns bland annat kylaren längst fram, vilken delas genom att man vrider om ett lås och sedan drar ut den bakre delen. Kylaren har på Farmall U blivit större, för bättre kyleffekt.
Case IH Farmall 115U Pro har fått en helt ny design jämfört med JXU, vilket bland annat innebär en ny hytt med ökad komfort och användarvänlighet.
Insteget till Farmall 115U Pro är bra, med breda dörrar då B-stolpen är flyttad bakåt. Detta gör att även höger dörr går att använda, något som är viktigt på mindre traktorer som denna. Eftersom B-stolpen är flyttad bakåt, så har man på Farmall valt att ha ett välvt fönster mot sidorna bakåt, för att sedan placera bakrutan. Dessa båda välvda fönster går att öppna. Det gör att man har bra sikt bakåt mot sidorna, vilket är bra om man exempelvis kör med en bred hövändare. Dock får man en skarv där bakrutan tar vid.
Inne i hytten är det ljust och man har bra sikt.
Alla reglage, utom handbromsen och växelspaken för hög och låg, är samlade till höger i traktorn.
Mycket av traktorn justeras elektriskt, såsom den elhydrauliskt manövrerade trepunkten bak. Detta gör att inställning av en bra höjd för varje enskilt arbete är lätt att ställa in. Sedan är det bara att trycka på knappen för upp och ner när man kommer till vändtegen. Trepunktslyften lyfter 5 600 kilogram.
Förutom växelspakarna och spaken till lastaren, är det endast hydrauluttagen som är mekaniskt manövrerade. Dessa sitter bra placerade till höger i panelen och har flytläge i sitt bortersta läge. Man kan även välja att få två dubbelverkande hydrauluttag manövrerade i en joystick, vilket är bra om man har lastare eller frontlyft på traktorn.
Att ändra färdriktning på Farmall 115U Pro gör med en kopplingsfri spak till vänster om ratten. I den spaken finns också en knapp för att lägga traktorns transmission i friläge. Bra fram/back i kombination med utmärkt sikt är viktigt på en traktor i denna storlek då många av dem utrustas med frontlastare.
Att köra Farmall U med lastare är något Case IH tagit fasta på och därmed jobbat med för bästa sikt över arbetet.
I huvudsak är det två delar man jobbat med för att uppnå en bättre sikt. Den sluttande motorhuven har fått en ny design, samt att man installerat ett takfönster i hytten. Detta gör att man ser mer ner mot marken då man jobbar där, samt har full sikt uppåt utom då skopan passerar listen som håller ihop framrutan med takfönstret. En lösning utan list hade varit ännu bättre.
Transmissionen är mekanisk med fyrstegad powershift. Detta innebär att man har två växelspakar. En för hög och låg, samt en gemensam för de fyra gruppväxlarna och powershiften. Den senare är en bidragande orsak till den ökade användarvänligheten och har stark anknytning till tidigare CS-serien från Case, då handtaget på spaken bland annat är utrustat med knappar för växling av powershiften, frikopplingsknapp, snabbreglage för trepunkten bak och snabbval för motorvarvtal.
Den senare inställningsmöjligheten är en av de speciella sakerna på Farmall 115U Pro. Traktorn har nämligen ett minne för två olika förinställda motorvarvtal, vilka enkelt aktiveras med ett knapptryck i växelspaken. Detta är bra vid exempelvis kraftuttagsarbete där man ofta stannar och startar kraftuttaget.
Farmall 115 Pro är även försedd med de dubbla reglagen för handgasen, vilka känns igen från exempelvis de större Puma-traktorerna. Med dessa två reglage ställer man in maximalt och minimalt varvtal på motorn, vilket gör att man kan vara säker på att ha rätt varvtal på ett kraftuttagsdrivet redskap. Skulle det helt plötsligt gå tyngre, växlar traktorn ner automatiskt i powershiften.
Speciellt på den här traktorn är även att den når 40 km/h redan vid 1750 rpm, vilket är bra både för bränsleförbrukning och ljudnivån i hytten.
Hytten är även utrustad med hängande pedaler, ratt justerbar i höjd och teleskopled, samt ett stoppat passagerarsäte med automatisk uppfällning.
Traktorn har alla luftutsläpp i rattkonsolen. När man ställer in ratten följer instrumenten i instrumentpanelen med för bibehållen sikt över dessa. Varvräknaren för pto är digital, vilket är bra för exakt inställning.
Bak på traktorn kan man få upp till fyra dubbelverkande hydrauluttag, med en hydraulpump på maximalt 85 liter per minut.
På bakskärmarna finns knappar för trepunkt upp och ner, samt för pto.
Kraftuttaget finns med 540/540E, samt 1000/1000E varv. Dessutom kan man få drivhjulsberoende kraftuttag. I spaken för att välja växel på kraftuttaget finns också ett friläge. Det gör det lätt att koppla till kraftöverföringsaxeln, då tappen och axeln ofta inte är i fas med varandra.
Vi provkör Case IH Farmall 115U Pro med en tallriksharv bakom. Det är lätt att förstå sig på traktorn, då tydliga symboler visar vad som ställer in vad på traktorn, samt enkelheten i mekaniska växellådor och powershift.
Det finns en hel del mycket intressant extrautrustning för traktorn.
En är frontviktsbryggan som enkelt demonteras och istället kan bli ersatt av en frontlyft. Frontlyften kan även utrustas med pto.
En annan intressant utrustning på traktorn är möjligheten att få en större hydraulpump och ett mer avancerat hydraulsystem. Pumpen ger 100 liter per minut och systemet manövreras med en elhydraulisk joystick. Det ger en bekvämare manövrering av exempelvis frontlastaren. Systemet ger dessutom ett mittmonterat hydrauluttag, vilket gör att man inte behöver hämta hydraulolja till fronten via de bakre uttagen.

Case IH Farmall 115U Pro byggs i St. Valentin, Österrike, och har 84 kW (115 hk).

Farmall 115U Pro har en bra placering av reglagen och är lätt att förstå sig på. Växelspaken med sina knappar för exempelvis trepunkten bak känns igen från Case IH CS.

Motorhuven har separata sidoplåtar på Farmall 115U Pro.

Kylaren delas genom att man drar ut den bakre delen.

Traktorn har tre dubbelverkade hydrauluttag bak. Trepunkten bak lyfter 5 600 kilogram.

Insteget är bra och hytten är rymlig på Farmall 115U Pro. Ratten är inställbar i både höjd och teleskopled.

Instrumenten i instrumentpanelen är moderna med digitala inslag.

Passagerarsätet är stoppat och har automatisk uppfällning, vilket underlättar passagen avsevärt.

Farmall U Pro har fått nav på 275 mm, vilket ska göra att man kan använda redan befintlig hjulutrustning på gården.

Till höger fyller man på olja, samt att plats finns för stoppklossar.

Fakta: Case IH Farmall 115U Pro
Motor:    Fyrcylindrig FPT på 3,4 liter och 84 kW (115 hk) maxeffekt och max vridmoment 461 Nm vid 1 500 rpm
Transmission:    Mekanisk med hög/låg, fyra huvudväxlar, fyrstegad powershift och kopplingsfri fram/bak ger totalt 32 växlar i vardera riktningen.
Däck:    480/65R24 fram och 540/65R38 bak
Bränsletank:    160 liter
Lyftkapacitet:    5 600 kg
Max hydraulflöde:    60 l/min
Max hydraultryck:    190 bar
Yttre hydraulik:    3 dubbelverkande uttag
Vikt:    4 350 kg (utan vikter)
Vändradie:     5,6 m
Serviceintervall:    uppgift saknas
Transmissionsoljebyte:    uppgift saknas
Kraftuttag:    540, 540E och 1 000/1000E rpm
Pris:    uppgift saknas
Pris per hk:        uppgift saknas

Vad kostar utrustningen
Luftkonditionering:    12 800
Frontvikter: uppg. sakn.
Passagerarsäte:    std
Frontlyft och pto:    uppg. sakn.
Hydraulisk släpvagnsbroms:    std
Fjärde dubbelverkande uttag:    nej
Luftfjädrad förarstol:    uppg. sakn.
Säkerhetsbälte förare:    std
Säkerhetsbälte passagerare:    std
Vändbar förarplats:     nej
Hydraulisk utskjut lyftdragkrok:    nej
Framaxelfjädring:    nej
Krypväxel:        nej

Fem plus:
–    Manövrering trepunkt
–    Inställning av aggressivitet fram/back-spak
–    Lätt att dela kylare
–    Välvda, öppningsbara fönster
–    Bra spak för kraftuttagsväxel

Fem minus:
–    Placering av spak för hög-/lågväxel
–    Batteri under höger insteg
–    Knappen för öppning av motorhuv
–    Små knappar för trepunkt på bakskärmar
–    Motorhuv i flera stycken

Relaterade artiklar