Komfortabel och driftsnål – nya MB ACTROS
Tio års utvecklingsarbete gav resultat. Mercedes nya ACTROS är en fulländad lastbil som är lika bra för fjärrtransport som för distributionsarbeten i närområdet.
Mercedes-Benz har lagt ner 10 miljarder kronor och tio år på att ta fram en ny perfekt lastbil. Fokus har legat på komfort, driftsekonomi samt kördynamik och Conpots provkörning visar att man verkligen lyckats.
Konstigt nog heter lastbilen ACTROS, precis som föregångaren, men är ändå från grunden en helt ny maskin. Enda skillnaden vad gäller modellbeteckningen är att man internt kallar den MP4 i stället för 3.
Mercedes ACTROS MP4 finns i många versioner med motorer från 310 till 375 kW (421–510 hk). Det är en rak sexcylindrig motor på 13 liter som är först i världen att uppfylla avgaskrav steg VI med SCR-teknik och AdBlue.
När det gäller totalvikt kan man välja från 18 till 26 ton och ACTROS finns med två eller tre axlar, som dragbil för trailer, som långtradare och som distributionsbil.
Inom kort kommer den även att kunna erhållas i fler varianter med bland annat trippelboggi och Mercedes lanserar även en motor på 16 liter lite senare i år. Även den är en rak sexa och därmed har man lämnat de gamla alternativen med V6 och V8.
Men valen är långt ifrån slut där, sju olika hytter finns på programmet och den största har en höjd på 2,13 meter vilket innebär att man lätt står rak. Skönt när man behöver sträcka på kroppen. Den breda modellen är 2,5 meter medan den smalare är 2,3 meter och båda alternativen går att erhållas med plant golv.
Som kund kan man välja mellan all slags utrustning såsom säng, fåtölj, pentry, med mera beroende på hur lastbilen ska användas.
När vi provkör nya ACTROS MP 4 märker man snabbt att den är mycket bekväm och lättkörd. Man sitter bra och hittar lätt en perfekt körställning med inställningar av ratt och förarstol. Instrumenten är fint utformade och det känns nästan som att köra en personbil. Mitt i instrumentpanelen har man en display till kördatorn och till höger om ratten en GPS så man kommer rätt.
I en spak till höger om ratten väljer man mellan D/N/R. Det är som en automatlåda men ACTROS har egentligen en manuell låda som heter Powershift 3. Den har tolv växlar framåt och fyra bakåt men växlar automatiskt med tryckluft. Ska man köra framåt är det bara att lägga i D, släppa handbromsen och trampa på gasen. Växellådan har en elektronik som läser av förarens körsätt och anpassar växlingen efter det för att ge bästa prestanda men minsta möjliga bränsleförbrukning.
Just det senare har placerat ACTROS i Guinness Word Records. Med en trailerdragare med trailer och totalvikt 40 ton, 13-liters motorn på 330 kW (450 hk) körde man 1 000 mil i Europa med en snittförbrukning på 2,51 liter per mil. Det blir inte många snapsar per ton förflyttat gods det.
En annan finess i den nya bilen är något som heter FleetBoard. Det är en standardutrustning som övervakar allt som händer med lastbilen och som skickar denna information vidare via mobilnätet. På så vis kan inte bara föraren följa allt som händer utan även åkeriägaren och verkstaden. Man ser var lastbilen är, vad den gör, hur mycket bränsle den förbrukar och hur mycket som är kvar och när den ska på service. Det sistnämnda är bra för på så vis kan verkstaden boka in i tid och man slipper onödigt stillestånd.
Jämfört med tidigare modeller av ACTROS har serviceintervallet förlängts vilket minskar driftskostnaderna. För motorolja är det nu 15 000 mil mot tidigare 12 000 mil.
Modellbeteckningen är logisk för ACTROS. De två första av de fyra siffrorna visar totalvikten i ton medan de sista två visar motoreffekten gånger tio. Vår testbil ACTROS 2651 får således väga 26 ton och har en motor som ger 510 hästkrafter.
Mercedes ACTROS har en helt ny ram som är utvecklad för fjärrtrafik. Den ger ett stort utbud vad gäller axelavstånd och en styv konstruktion som ger förbättrad väghållning och bättre köregenskaper.
För att underlätta i köer finns en stop-and-go-funktion som automatiskt stannar lastbilen när man närmar sig framförvarande fordon och likaså sätter igång bilen igen när trafiken åter börjar rulla.
Mercedes ACTROS 2651
Motor: Sexcylindrig Mercedes på 13 liter och 375 kW (510 hk) effekt vid 1 800 rpm och max vridmoment 2 500 Nm vid 1 100 rpm.
Transmission: Manuell tolvväxlad låda som växlar automatiskt med tryckluft
Däck: 385/55R22.5
Bränsletank: 390 till 1 300 liter
Hjulbas: Upp till 6,7 meter
Totalvikt: 26 000 kg
Serviceintervall: Motoroljebyte 15 000 mil (32 liter),
Pris: Beroende på modell och påbyggnad